Lake Taupo en Tongariro

10 april 2016 - New Plymouth, Nieuw-Zeeland

We staan ondertussen in Lake Taupo en de ochtend begint goed voor ons. We hadden een tip gekregen dat hier ergens een hotpool was en hier waren we om 8u ’s morgens al naartoe gegaan. We verblijven hier 2u lang. Dit is een warme rivier die uitkomt in een grote koude rivier. Het water van de ene is 40°, het water van de andere maar 15°. We kunnen dus telkens van rivier switchen en er zijn sommige zeer aangename stukken hiertussen.
De rest van de dag doen we onze was en gaan we inkopen doen. We kopen ons een tent, slaapzakken, gasbrander en potten en pannen. Nu zijn we zeker voorbereid voor het moment dat we meerdaagse wandelingen gaan doen. ’s Avonds staan we weer op een parking aan het meer en komen we ineens twee Duitsers tegen, die we paar dagen geleden ook al hadden ontmoet. We spreken af om samen de Tongariro Crossing te doen. Een wandeling van 20km, maar waarvoor je anders een shuttlebus moet nemen (kostprijs: 60$). We spreken af dat we één auto aan de start zetten en één aan het einde, zodat we beiden geen shuttlebus moeten nemen. De komende drie avonden hebben we ook telkens gezellige avonden met deze Duitsers en spelen we spelletjes en drinken we wat (eindelijk!).
Omdat we de hotpool al kenden en de Duitsers (Lena en Dennis) dit nog niet wisten, gaan we de volgende ochtend mee met hun. Van hieruit gaan we naar de Huka Falls, een indrukwekkende waterval.

De volgende ochtend vertrekken we al om 7u richting de Tongariro Crossing. Dit is de meest gedane wandeling in het noordeiland. Deze wandeling gaat langs drie vulkanen: Tongariro, Ruapehu en Ngauruhoe (de laatste is veel meer bekend onder de naam Mount Doom, van The Lord of the Rings). Het is een veeleisende wandeling, maar wel met prachtige uitzichten! We wilden eerst nog 2u langer wandelen om Mount Doom te geraken, maar dit wordt ons ten stelligste afgeraden omdat er pas afgelopen nacht veel sneeuw is bijgevallen. We blijven dus op het gewone pad en hier zijn zeer mooie foto’s gemaakt.

De ochtend erna willen we nog samen met de Duitsers Mount Ruapehu beklimmen (top: 2797m). Ook hier moeten we echter het gezond verstand gebruiken en het niet doen wegens te gevaarlijke weersomstandigheden. De Duitsers reizen verder naar het zuiden en wij gaan toch nog wandelen tot het hoogste café van Nieuw-Zeeland, gelegen op 2020m. Onderweg geraken we zelfs het pad kwijt, zodat deze beklimming ook zeker zwaar genoeg is. Eenmaal boven genieten we van een warme chocomelk en nemen we de skilift naar onder. Hier hoeven we, door onderhandelen van Martijn vanwege het aankomende slechte weer, niets voor te betalen. Normaal was ook deze lift 60 $, nu kunnen we deze tenminste goed besteden aan wijn en bier! We wandelen ook nog naar watervallen in de buurt en daarna rijden we terug richting Lake Taupo. Hier hebben we immers morgen een leuke activiteit gepland: white water rafting, een cadeau die Martijn van zijn familie heeft gekregen. Onderweg nemen we nog een lifter mee, een Chinees uitziende Duitser met de naam Fok. Grappig kereltje, dus de rit gaat snel voorbij.

We zijn er klaar voor, white water rafting! Lore heeft slecht geslapen omdat ze toch echt wel zenuwen heeft voor het raften. Eenmaal aangekomen worden we al direct goed beschermd: wetsuit, fleecebloes, regenjas, helm en waterbotten. Het water is immers maar 7-8°, zeer koud dus! Het raften op zicht is wel super. Zelfs Lore vindt het geweldig! Dank aan de familie Knevels-Mertens! Na het raften genieten we van een aperitiefje aan het meer.

De volgende twee dagen doorkruisen we de Forgotten World Highway. Een weg van 155km lang (waarvan 12km gravel) waar we prachtige landschappen te zien krijgen en in een mini republiek terecht komen, genaamd Whangamomona. Dit is een piepklein dorpje met maar 15 inwoners (op het hoogtepunt woonde er de volle 300 mensen), maar dit is wel een republiek sinds 1989. De provinciegrenzen werden toen verlegd door de overheid en dit dorpje ging er niet mee akkoord. Aan de toog (waar alle goede ideeën beginnen), besloten ze om een republiek op te richten. Het bewijs hiervan kan je bij de foto’s zien, een stempel in ons paspoort.

We rijden verder naar het westen en komen aan in New Plymouth. Een stad aan de oceaan, met in de achtergrond een vulkaan genaamd Mount Taranaki. Deze vulkaan is 2511m hoog. De volgende ochtend besluiten we om deze vulkaan te beklimmen. We kunnen rijden tot 950m hoog, maar de rest is klimwerk. Zeer stijl op plaatsen en een zeer lange klim, maar 3,5u later en 1600m hoger komen we aan op de top. Onderweg klommen we in de wolken, maar eenmaal boven staan we in de zon. Zalig uitzicht over de wolken, een uniek gevoel! De wandeling naar onder is echter ook zeer zwaar. Onze benen trillen tijdens de afdaling, maar we geraken veilig terug aan de auto.

Lake Taupo and Tongariro

We had a great morning at Lake Taupo thanks to a tip from a local! Somewhere at the Thermal Park was a hot pool! At 8h in the morning we were already enjoying the nice hot water! This is a hot river which flows into a river. The hot water will be more or less 40°C and the river more like 15°C. Like this you can switch which makes it very nice to stay a couple of hours here. The other time of the day we will do finally our laundry and go shopping. We will buy ourselves a tent, a sleeping bag, a gas firer and some camping pots. As the summer is over, we are lucky that everything was on sale ;) Right know we are well prepared to do some multiple day hiking’s. S In the evening we are parking at the lake and suddenly we meet again Lena and Dennis from Germany, which we already met a couple days ago. We decide to hike together the Tongariro Crossing. A walk of 20km, for which you have to book a shuttle (60$). We decided to park 1 car at the finish and the other at the start to avoid paying a shuttle bus. The next coming 3 evenings we enjoy together with playing cards and drinking beer and wine (finally ;) As we already knew the hot pool and Dennis & Lena not, we went the next morning with them to this hot pools. From here you also could walk to the famous Huka Falls, very impressive falls. The morning after we already leave at 7h in direction to the Tongariro Crossing. The most famous day hike of the Northern Island. The walk passes 3 volcanoes: Tongariro, Ruapehu and Ngauruhoe ( the last one is more famous under the name: Mt Doom from Lord of the Rings). It is a very exhausting walk but with stunning views! The plan was to climb Mt Doom as well but due to the 1st snow fall last night, we have to cancel that part of the walk. In 6h30 we finished the great walk. The day after we decided to one more last hike with Dennis & Lena: to climb Mt Ruapehu (summit: 2797m). Unfortunately we have to be smart again and cancel this trip due to the weather circumstances. The Germans will travel further to the South island and we decided to still climb until the Highest Café of New Zealand located at 2020m. During the way up, we lost the pathway which made this walk very difficult. Once at the café we deserved a very nice hot chocolate. Due to the bad weather forecast, Martijn could negotiate to have a free chair lift ride downstairs. Normal price would have been 60$ which we could spend right know to wine and beer! Once down we also visited a waterfall in the neighborhood and drove afterwards back in the direction to Lake Taupo . Apparently the weather of tomorrow will be great and therefore we have planned a great activity: white water rafing, a gift from Martijn’s family. On the way back we took a hitchhiker with us: a Chinese looking German with the name Fok, a very interesting ride back. Ready for white water rafting! Although Lore had a bad night rest due to being a bit nervous for the rafting. Once we arrive, we got immediately good protected clothes: wetsuit, fleece, rain jacket, helmet and some water boots. The water is only 7 à 8°C, very cold so. The rafting is awesome, even Lore likes it! Thanks for much to the family Knevels-Mertens! After the rafting we will enjoy of a nice apero at the lake. The next 2 days we cruised on the forgotten World Highway. A road of 155km long with 12km gravel road in the middle. It will take you 3 hours due to the very windy road but you can enjoy of an amazing landscape! On this highway is also located a republic named Whangamomona. Avery small village with only 15 habitants, once there where living 300 habitants. It exists since 1989 when the government decided to move the province borders and this village did not agree with it. At the bar (where all the good ideas starting), they decided to found a republic. The proof you will see on the pictures: a stamp in our passport of Whangamomona. We drive further to the West and arrived in New Plymouth. A city at the ocean with in the backyards a volcano, named Mt Taranaki. This volcano is 2511m high and we decided to climb it the next morning. We can drive until 950m high, the other part we have to do it by ourselves. It will be a very long and exhausting climb until the summit but 3,5h later and 1600m higher we already arrived at the summit. At the summit we could enjoy of the sun which gave us a stunning view above the clouds where we climbed through! It was a very unique feeling! They say once at the summit you are only half way and it was true! While going down our legs where shaking but we arrived safely back at our car.