En we reizen verder met drie...

2 april 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

We vertrekken deze morgen naar Waiheke Island. Een eiland dat een beetje buiten Auckland ligt, 35minuten met de ferry. Daarna moeten we nog een bus nemen en nog een korte, maar heuvelachtige wandeling, en dan komen we aan in onze tweede air bnb. Zeer vriendelijke gastvrouw en we krijgen een mooie kamer met maar liefst 3 kussens per persoon. Vooral Lore vindt dit geweldig. Wat ze zo mogelijk nog liever heeft, is dat er 4 chocolade paashaasjes in onze kamer liggen. Zo is het ook voor ons Pasen. We laten onze bagage hier achter en verkennen het eiland. Eerst nemen we een duikje aan Palm Beach en daarna nemen we de bus naar de westkant van het eiland. Hier gaan we een wandeling doen van 14km. Deze loopt langs de heuvelachtige kustlijn en dit is echt een superwandeling. Onderweg komen we ook huizen tegen die enkel voor de ‘lucky few’ mogelijk zijn. Villa’s op een heuvel vlak langs de kustlijn, met daaronder hun bootjes. Na de wandeling bestellen we fish&chips (voor Martijn natuurlijk een hamburger) en nemen dit mee naar een mooi strand.

De volgende dag doen we weer een wandeling in Waiheke, maar dan langs verschillende wijngaarden. In totaal wandelen we vandaag 21km, dit was toch meer als genoeg. Onderweg zijn we gestopt bij twee wijngaarden, totaal verschillend qua grootte. Bij de ene stoppen al de tourbussen en is er geweldig veel volk, bij de ander moeten we 10minuten wachten omdat de eigenaar in de wijngaard zat. Beide wijngaarden hadden hun charmes. Cable Bay (de grootste) had wel een supermooi uitzicht (zie foto’s) en hier drinken we een wijntje en een biertje. Jurassic Ridge is zoals gezegd heel klein en hier mochten we verschillende wijnen gratis proeven. Omdat Lore de rosé echt wel lekker vond, kopen we hier een fles van. De man had 5 keer uitgelegd dat bij hem geen suikers, eieren of zelfs vlees zat, wat je bij andere wijnen wel heel vaak terug kan vinden (volgens hem, wij kennen er eigenlijk niets van).

We zijn ondertussen alweer dinsdag. Dit is voor ons toch een spannende dag. Vandaag hebben we afgesproken met de verkoper van een campervan. Hij gaat ons rond 15u komen uithalen. We krijgen ’s morgens nog eerst een lift van onze gastvrouw naar de ferry en dan wachten we in de haven op de verkoper. Het is mooi weer en we zijn er al om 11u, maar we blijven hier toch gewoon wachten, simpelweg omdat we ongeveer 60kg bagage samen bij hebben en geen zin hebben om te wandelen hiermee. Om 15u30 is het eindelijk zover, hij is er. We gaan samen met hem mee naar Rotorua, dit is een stad wat op 3u rijden ligt van Auckland (zuiden van Auckland). Martijn rijdt hiervan het grootste gedeelte. We rijden naar Liam (de verkoper) zijn ouderlijk huis. Hier kookt hij, samen met zijn vriendin, een zeer verse maaltijd voor ons. Aardappelen, boontjes, courgette, avocado en paprika uit de tuin en vis die hij de dag eerder had gevangen. Zelfs Martijn had de vis (die gepaneerd was met broodkruimels) gegeten, tot grote verbazing van Lore en waarschijnlijk iedereen die dit leest en Martijn wat kent. Na het eten heeft Martijn nog, samen met Liam, de olie en oliefilter vervangen van de auto en de luchtfilter zuiver gemaakt.

De volgende ochtend gaat de auto naar de garage. Volledige keuring door een onafhankelijke garage, zodat we zeker weten dat er niets mis is met de auto. Dit neemt een voormiddag in beslag en ondertussen tonen Liam en Ella ons Rotorua. Rotorua is een stad dat gebouwd is langs vulkanen en waar nog veel geothermische activiteit is. Op veel plaatsen komt er nog stoom uit de grond en op veel plaatsen zien we de modder koken. De geur in deze stad is wel op momenten niet te harden. De stoom ruikt naar rotte eieren.
Liam en Ella laten ons al hun favoriete plaatsen zien en zo hebben we Rotorua al direct verkend. Wanneer we de auto gaan ophalen, blijkt dat één band moest vervangen worden en voor de rest was de auto in orde. Zij laten de band direct vervangen, wij doen de betaling en weg zijn we met Nigel (zo hadden zij de auto genoemd en zullen wij hem ook blijven noemen). We slapen op een gratis parking en koken voor het eerst in onze auto. Onze keuken is al direct een gespreksonderwerp met de buren, dit zullen jullie zien op de foto’s. We hebben immers de mogelijkheid om binnen of buiten te koken, dmv een hydraulische lift achteraan de auto.

We zijn ondertussen donderdag en skypen ’s morgens met de ouders van Martijn en paar vrienden. Omdat er één van jarig is, proficiat Sissie, drinken we mee een biertje en een glas cava. Iedereen bekijkt ons wel raar omdat het nog maar 9u ’s morgens is, maar het smaakt toch! Na het skypen gaan we naar een meer in de buurt. We nemen een watertaxi naar hot water beach (naam zéér letterlijk te nemen) en daarna wandelen we 14km terug naar de auto. Op hot water beach lagen we helemaal alleen. Hier komt water van 86° uit de berg en gaat het meer in. Dit zorgt er voor dat het water op het begin warm is, maar op plaatsen ook kokend heet. Toch oppassen hier! We blijven hier een half uur liggen en ondertussen komen er twee ‘locals’ hun eten in het zand leggen. Ze graven een kuil en gooien hier modder op (wat zeer warm is) en zorgen ervoor dat het kokend water hierlangs gaat. Zo is hun vis gekookt in een uur tijd, door moeder natuur! De wandeling terug naar de auto is pittig, zeer pittig. Gelukkig is er na 4km ook een hot water pool, een klein bad aan de rivier, wat ongeveer 38° is. Zalig!!

Op vrijdag willen we rijden naar Rainbow Mountain, hier willen we een wandeling doen van 7km. We rijden echter een klein beetje verkeerd en komen terecht bij een rivier. Hier staan wat auto’s en we vragen wat er hier te doen is. Blijkbaar heeft deze rivier ook lekker warm water, door de geothermische activiteit hier. We besluiten dat ook maar te doen en komen uit op een leuke plaats. Een waterval, met eronder een mooie plaats om in het water te zitten. Zalig zo lekker warm en we blijven hier toch een uur. Erna doen we de wandeling, toch stevig klimmen, en gaan we weer op een gratis parking staan. We zijn ondertussen vlakbij Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw-Zeeland (46km lang, 33km breed).

Geniet van de foto’s!

Tip: wanneer je de foto's bekijkt, kan je best selecteren op datum. Dan heb je al de foto's in de juiste volgorde.

And now we travel further with 3..

We leave to Waiheke Island in the morning. This is a island, a little bit outside of Auckland. We get there by taking the ferry for 35 minutes. After that we have to take the bus and then another short walk (on hills) and then we are in our second air bnb. The host is very friendly and we get a nice room and three pillows each. Lore likes this a lot. And what she maybe even likes more, is that there are laying 4 chocolate Easter bunny’s on the closet. Now we also have an ‘easter feeling’. We leave our luggage here and go to discover the island. First we take a dive on Palm Beac and afterwards we take the bus to the Westside of the island. Here we do a walk of 14km. This walk takes us over the hilly coastline of the island and it really is a superb walk. On the way we also see the houses of the ‘lucky few’. Very big villas on the top of the hill and then stairs to the beach with their boats. After the walk we order fish&chips (for Martijn just a burger off course)  and we take this to the beach and eat it there.

The next day we do another walk in Waiheke, but now we pass some vineyards. In total we do a walk of 21km, this was more than enough for us. We stop at two different vineyards, and they have a huge difference in size. At one vineyard, al the tour busses stop and there are a lot of people, at the other vineyard we have to wait for 10 minutes, because the owner is still on his vineyard. Both of the vineyards have their charms. Cable Bay (the biggest) had a beautiful view (see the pictures) and here we drink a wine and a beer. Jurassic Ridge is like we said earlier very small. We can taste several wines here and Lore loves the rosé. Because she loves it so much, we buy a bottle. The man explained to us that in his wine, there was no sugar, eggs or meat and you can find this often in other wines (he says that, we don’t know anything about wine).

We’re already Tuesday. This is for us an exciting day! Today we’re going to meet the seller of the campervan. Around 3pm he will pick us up at the wharf in Auckland. We first get a ride in the morning from our host to the wharf and we arrive in Auckland at 11am. It’s a beautiful day, but we have 60kg luggage with us, so we just stay at the wharf. Around 3.30 the seller is finally there. We go with him to Rotorua, this is a town what is situated 3hours drive south from Auckland. We go to his house and he makes us a very fresh meal. The potatoes, beans, zucchini, avocado and capsicum from the garden and the fish he caught the day earlier. Even Martijn ate the fish and that’s very remarkable (everyone that knows Martijn will find this remarkable to). After diner, Martijn (together with Liam, the owner) changed the oil and oil filter of the car and cleaned the airfilter.

The next morning the car goes to an independent garage, so we know for sure if there’s nothing wrong with the car. The check takes for a whole morning, so Liam and Ella show us around in Rotorua. This is a city that’s built around volcano’s and there is still a lot of geothermal activity. You see steam coming out of the lakes and we see boiling mud and water. They show us all of their favorite places in Rotorua. When we pick up the car, they say that we have to change one tire. The sellers change the tire and we buy Nigel the car (this was the name what the owners gave to their car, so we just keep the same name). We drive further to a free camping spot and cook our first meal. Our kitchen is a conversation starter with a lot of neighbors, you can see this on the pictures ;-). We have a kitchen what you can put outside using a hydraulic lift.

In the meanwhile it’s Thursday and we skype in the morning with Martijn’s parents and a couple of friends. It’s one friend her birthday, congrats Sissie, and we drink a beer and wine with them. Everybody looks strange to us, because it’s only 9 am for us, but the drinks sure taste good! After skype, we go to a lake nearby. We take a watertaxi to hot water beach (take this name very literally) and hike back to our car, a 14km hike! On hot water beach, we were all alone. There is water coming out of the mountain (86 degrees) and coming in the lake. That’s why the water is very hot on several places and nice and warm a little bit further. We have to be careful here! During the half our that we’re there, there are two locals putting their food in the ground. They put boiling mud on top of their fish and make sure the water is coming over the mud. So their fish is cooked in an hour by Mother Nature. Very cool! The walk back to the car is difficult, very difficult. Thank god there is a hot water pool on a river, with water of 38 degrees, we love it!

On Friday we want to drive to Rainbow Mountain, we want to do a walk of 7km. We take somewhere a wrong direction and arrive on a carpark where are some people. We ask what we can do there and they say that there is a nature hot water pool with a waterfall. We go down and enjoy this place for an hour and then we drive back to Rainbow Mountain and do the walk.

Now we’re very close to lake Taupo, the biggest lake in New Zealand (46km long and 33km wide).