Eerste week Nieuw-Zeeland

26 maart 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Na een aangename vlucht, we krijgen zelf ijs tijdens onze vlucht, landen we in Auckland. De tijd is weer twee uur verder en het tijdsverschil met België bedraagt nu 12 uur. We nemen de skybus naar ons hostel in het midden van de stad. We hebben een privékamer geboekt in het hostel en zullen hier vier nachten verblijven. We hebben een stapelbed wat piept bij elke draai, maar we zitten gelukkig alleen op een kamer. In ons hostel verblijven namelijk vrij veel Britten en er is wel vaker wat rumoer. Buiten ons hostel komt het zelfs verschillende keren tot vechtpartijen, maar telkens merken wij er weinig van omdat wij al in ons bed lagen.

De eerste avond in Auckland nemen we het ervan. We gaan gezellig uiteten en de eerste Nieuw-Zeelandse wijn en biertje worden genuttigd. De volgende ochtend begint de dag zoals bij iedereen: op zoek naar eten. We vinden een supermarkt en op het dak van ons hostel eten we ons ontbijt op. Op elke tafel zitten een paar vogeltjes die hopen dat we toch paar dingen laten liggen. De rest van de dag vullen we met administratie: simkaarten gekocht en abonnement aan gekoppeld, postadres aangevraagd en dan het openen van een bankrekening. Niet alleen in België zijn ze er strenger op geworden, ook hier. Martijn zijn bankrekening geraakt nog geopend, maar die van Lore niet. Ook al hebben we allebei dezelfde documenten bij, toch doen ze voor Lore moeilijk. Dit is tot op heden nog niet opgelost vanwege het paasweekend, maar hopelijk geraakt dit dinsdag toch in orde. Voor Martijn kunnen we al een belastingnummer aanvragen (anders mogen we hier niet werken) en dit moet per post opgestuurd worden, weer 10 werkdagen wachten. We zullen de eerstkomende weken dus nog niet aan het werk zijn. Daarna beginnen we aan de volgende belangrijke taak: zoektocht naar een auto. We hebben verschillende mensen gecontacteerd en er zitten wel interessante auto’s tussen. De volgende ochtend hebben we al direct een afspraak. De ochtend begint echter abrupt. Aanslag in Zaventem en Brussel en onze eerste gedachten gaan naar Jochen. Gelukkig blijkt snel dat met hem alles in orde is. Voor de rest gaan we niet uitweiden over de aanslagen, want denk dat jullie in België er al genoeg van hebben gehoord.

Wanneer we gaan kijken voor de auto, blijkt dat de verkopers Nederlanders zijn. Zo gaat een verkoopsgesprek toch wat vlotter. We twijfelen echter en wachten toch nog tot ’s avonds, want dan gaan we naar nog een andere auto kijken. We besluiten om met de bus naar Mount Eden (uitgedoofde vulkaan) te gaan, het hoogste punt van Auckland. Van hieruit wandelen we verder tot nog een andere vulkaan en hebben we toch een wandeling van 12km in de benen. Het regent wel tijdens de wandeling en het waait heel hard, maar het is nog vrij warm dus we vinden het niet zo erg. Tijdens de wandeling hebben we ook het gezelschap van een ouder Australisch koppel van Adelaide en wisselen we weer veel ervaringen uit.

Daarna gaan we naar onze tweede afspraak voor de auto. Dit blijkt een veel betere (lees: duurdere) auto te zijn als de vorige en we zouden toch liever deze auto willen. Een mondelinge overeenkomst volgt, maar we moeten toch nog tot volgende week woensdag wachten vooraleer we absolute zekerheid hebben.

We zijn ondertussen al donderdag en hierover kunnen we kort zijn. Lore is gaan lopen en Martijn had weer een of ander uitvlucht om niet mee te gaan en voor de rest is er weer veel administratie gedaan. De volgende ochtend vertrekken we voor het eerst naar een air b&b. We verlaten het hostel gepakt en gezakt, gelukkig moeten we niet al te ver wandelen. We komen terecht in de rijkere buitenwijken van Auckland. Het huis waar we verblijven ligt aan een idyllisch meer en de waarde van de grond hier is 3 miljoen euro, gene kattepis dus. Eenmaal aangekomen gebruiken we direct de paddleboards. Hierin is Lore duidelijk de sterkere. Martijn heeft moeite mijn zijn evenwicht te houden, maar verbazingwekkend genoeg valt hij niet in het water. Namiddag gaan we te voet naar het strand en halen we eten uit (omdat alle supermarkten gesloten zijn vanwege Goede Vrijdag) en eten dit op aan het strand.

De volgende ochtend gaan we met de fiets op verkenning. We blijven een hele dag weg en beklimmen verschillende heuvels. Hierin is Martijn duidelijk de sterkere. Hij moet meermaals op Lore wachten. Namiddag genieten we van het strand, dit hebben we wel verdiend na onze inspanningen op de fiets. ’s Avonds aangekomen op onze kamer blijkt dat we heel het huis alleen hebben. De eigenaars zijn met hun boot naar een nabijgelegen eiland, verschil moet er zijn. De tijdspanne om vrienden uit te nodigen en een waar feestje te bouwen is jammer genoeg te kort, dus houden we het maar op een avondje met ons twee en skypen we met het thuisfront.

Zo, dat was het weer voor nu! Nu slapen en morgen vertrekken we voor twee dagen naar Waiheke Island.
PS: de foto’s zijn niet chronologisch, omdat deze van meerdere fototoestellen komen. Maar dat zullen jullie vrij snel door hebben.

First week New Zealand

After a nice flight, we even had icecream on our flight, we arrive in Auckland. The time is now 2 hours further, so the time difference with Belgium is now 12 hours. We take the skybus to our hostel in the centre of city. It’s a typical hostel and we’re glad we booked a private room. There are a lot of British people in the hostel and they make a lot of noice. Outside our hostel it even came to several fights, but we didn’t noticed it because we were already in our bed.

The first night in Auckland we go out for diner and have our first New Zealand wine and beer.
The next morning begins like everyone’s morning: searching for food. We find a supermarket and eat our breakfast on the rooftop kitchen of our hostel. There are lots of birds watching us and just hoping that we drop some food. After breakfast, we have to do a lot of administration. We buy simcards, open a post address and try to open a bank account. Martijn’s account we could open, but they have problems opening Lore’s account. Although we both gave the same documents, still they don’t want to open Lore’s account. We have to wait for this and until today it’s still not ok. Everything is closed because of easter and we have to wait until Tuesday. We already request an IRD number for Martijn (otherwise you’re not allowed to work), but for this we have to wait 10 workdays. We will not be working the first few weeks… Next we start at our next important job: searching for a car. We contact mainy people and the next day we have two appointments for buying a car. But the next morning starts with a shock: a terrorist attack in Brussels. Our first thoughts go to Jochen (Martijn’s brother who works there). Luckily he’s fine and we’re not going to discuss the rest of the attacks, because everyone would have heard enough of that.

When we go to our first appointment for the car, we realize that the sellers are Dutch. This is easier to communicate. We doubt to buy the car and we’re going to wait a little while, because we have an other appointment this evening. We decide to go to Mount Eden (an extinct volcano), the highest point in Auckland. From here we walk to another volcano and we walk for about 12km. During our walk it rains and it’s very windy, but it’s still pretty warm so we don’t mind.  During the walk we meet an older Australian couple and we exchange our experiences. After that we go to the second appointment for the car. This is a much better car (read: more expensive) and we rather buy this car. We have an oral agreement with the seller, but we will be sure next Wednesday. So we still have to wait a week to be sure.

It’s already Thursday and we can be short about this day. Lore went for a run and Martijn finds an excuse not to run. The rest of the day we did a lot of administration. The next morning we went for the first time to an air bnb. We leave the hostel with lots of luggage, thank god we don’t have to walk to far. We arrive in the richer suburbs of Auckland. The house were we rented a room is located at a lake and the value of the ground is 3 million euro’s. Not a bad neighborhood! We take the paddleboards and Lore is better in this then Martijn. Martijn has trouble to find his balance, but amazingly he doesn’t fall in the water. In the afternoon we went to the beach and we ordered take away (all the supermarkets are closed because it’s Good Friday) and we eat this on the beach.

The next morning we discover the surroundings by bike. We stay away for the whole day and climb lots of hills. In biking Martijn is a lot stronger then Lore. He has to wait a few times before Lore arrives. When we arrive at our room in the evening, we notice that the owners are gone and they left a note that they are with their boat to an island close by. We have the house for ourselves! Too bad it’s too late to call our friends and built a party, so we just have an evening with the two of us and we skype with the homefront.

That was it for now! We now go to bed and tomorrow we go for two days to Waiheke Island.

PS: the pictures are not chronological, because they were taken by several camera’s.