Best of East Australia

7 april 2013 - Townsville, Australië

En de reis gaat verder van Coffs Harbour naar Airly Beach met als hoogtepunt de Whitsundays. Alvorens we in Coffs Harbour aankomen, maken we nog een stop in het koalahospitaal. Hier worden al de gevonden en gekwetste koala’s verzorgd . Elke koala heeft zijn eigen verhaal: verschillende baby koala’s waarvan de moeder is omgekomen bij een aanrijding, een quasimodo koala, verbrande koala’s. Je kon de koala’s zelfs steunen door ze te adopteren voor 55$ per jaar. Wij kunnen ons geld zelf goed gebruiken, dus we hebben geen koala geadopteerd.

De streek van Coffs Harbour is bekend omwille van de bananenplantages maar we zetten onze reis door naar één van de uniekere stadjes van Australie: Nimbin, een hippiestadje in het binnenland. Dit is een stadje waar je overal de wiet kan ruiken en waar mensen zonder gevoel voor realiteit wonen. Voor 2$ kan je het plaatselijke ‘museum’ van Nimbin gaan ontdekken. De foto’s zullen wellicht meer vertellen over de aard van deze stad. We genieten er wel nog van een overheerlijke milkshake in het Rainbow Café, al dan niet met toegevoegde lokale kruiden.

De volgende dag gaan Martijn en Lore een dagje Wet ’n Wild beleven. We vertrekken ’s morgensvroeg al zodat we de drukte voor zijn. Uiteindelijk waren we een uur te vroeg aangekomen, omdat we van de staat New South Wales naar Queensland rijden en er is een tijdsverschil van 1 uur. Na een geweldige dag in dit park met de meest weerzinwekkende attracties die je je maar kan voorstellen: een koker waar je instaat en waar plots de grond wegschuift en je een halve looping maakt. Hierna rijden we terug meer naar het binnenland om de nacht door te brengen op een boerderij/caravanpark. Het is namelijk Paasweekend en alles aan de kust is volgeboekt en de helft duurder.

Onze volgende stop is Tin Can Bay. Hier moeten we ’s morgensvroeg om 7h al staan om dolfijnen te kunnen voederen. De dolfijnen komen namelijk dagelijks naar dit strandje omdat ze weten dat ze ’s morgens hier 3kg vis gevoederd krijgen! Lore en Lobke wagen zich er dan ook aan om elk de dolfijn een visje te geven! ’s Middags rijden we door naar Noosa, helaas met Pasen had iedereen het idee om naar dit mooie stadje te komen en aan het strand te liggen. Doordat er nog geen parking meer beschikbaar was, rijden we door naar Rainbow Beach om daar te genieten van een namiddag op het strand.

Hierna komen we aan in Town 1770. Via via zijn we te weten gekomen dat we hier voor 17$ kunnen surfen. We twijfelen dan ook niet en schrijven ons in. Jochen kan hierdoor zijn eerste surf moves eens laten zien. Het lukt hem al heel aardig, enkel moest hij een beetje aan zijn stijl werken (woorden van de instructeur, niet van ons). Jochen heeft de moves te pakken en Lobke legt ze allemaal vast als bewijs.

Ondertussen is hier de herfst begonnen en kunnen we genieten van de zalige hersftemperaturen. Sommige met een glaasje wijn, anderen met een hemelse duvel.

In Coowonga gaan we een krokodillenfarm bezoeken. We nemen deel aan de tour die ze hier organiseren. We hebben zelfs het geluk om een baby krokodil geboren te zien worden. Tijdens de wandeling zien we hoe de gids de gigantische krokodillen voedert. Deze krokodillen kunnen 90 jaar worden en de mannetjes tot meer dan 5m lang en tot 2 ton wegen. We komen zelfs te weten dat er een deel krokodillen op een golfterrein zijn gevangen die elke nacht om 2h van de sproeiers kwamen drinken.

Vanaf nu zijn we dus ook boven de steenbokskeerkring en kunnen we wilde krokodillen tegenkomen. We krijgen dan ook de tips hoe we kunnen zien als er een krokodil zou zitten in het wild: een modderpoel naast een rivier met een opgehoopt nest erbij. En als dat nog niet alles is, mogen we ineens niet meer in de zee gaan zwemmen zonder stingersuit. De dodelijke box jellyfish en een heel klein soort kwal zijn te vinden in de zee.

We rijden door richting Mackay, weer een hele lange rit. Om Martijn en Jochen wakker te houden tijdens het rijden, zijn er trivia games langs de wegen. Borden met vragen op en een kilometer verder het antwoord. We gaan naar een nationaal park en gaan ’s avonds op zoek naar kangoeroes en wallaby’s. We kunnen er verschillende spotten, maar de volgende ochtend staan we weer om 5u op om deze kangoeroes op het strand te zien. Heel sjiek om te zien en we kunnen allemaal zo een wilde kangoeroe eens voeren. Hierna gaan we naar Arlie Beach, van hieruit kunnen we de boot nemen naar de Whitsundays. We kiezen een raftingboot zodat we sneller daar zijn. Het wordt een unieke ervaring met het mooiste strand wat we ooit hebben gezien. Erna gaan we snorkelen en zien we honderden mooie vissen en een schildpad.

The best part of East Australia

And we travel further from Coffs Harbour to Airly Beach. Before we’re in Coffs Harbour, we first stop in a koala hospital. Here you have the wounded and found koala’s. Each koala has his story: a few lost their mothers in a car accident, there is a Quasimodo koala, some are burned by the bushfires. If you want you can even adopt a koala for 55 dollars a year. We can use our money for other things, so we didn’t adopt a koala.

We travel a little bit inland, to the hippie town Nimbin. This is a town where you can smell the weed everywhere and were the people with no sense of reality live. You can visit the ‘museum’ there for 2 dollars. If you see the pictures, you can make your own image of the town. We drink a nice milkshake here (with or without happy herbs) and we drive further again. The next day are Lore and Martijn going to Wet ‘n Wild. A waterpark with awesome attractions. You have a slide where you have to stand in a tube and where the bottom disappears and you go in a slide with a looping (see picture). After this we go more inland to sleep in a farm/caravan park. The caravan parks on the coast are all full because it’s Easter weekend.

Our next stop is Tin Can Bay. We have to get up really early in the morning because we’re going to the dolphin feeding. Every day the dolphins come here around 8 o’clock in the morning and they get a feed of 3kg of fish. Lore and Lobke both can give the dolphin a fish, so they were both very excited. Afterwards we drive further to Noosa for a nice afternoon on the beach, but apparently everybody thought the same way and there were no parking spots left. We drive further to Rainbow Beach and stay there for the afternoon.

Next stop is town of 1770. We knew that we could surf here for 17 dollars. Jochen can show us his first surfmoves. He can stand up very fast, but he still had to work on his style (this was a quote of the instructor, not from us). In the meanwhile autumn started here in Australia. But we enjoy the nice temperatures with a wine or a delicious Duvel.

In Coowonga we’re going to a croc farm. We do a tour here and have the luck that we can see the birth of a baby croc. During the tour we also see other crocs with a length over 5 meters and they can weigh more than a ton. We even heard a story that a golf course had always crocs on their fields at night because they put their sprinklers on at 2 am. From now we can see crocs in the wild, so we can’t swim in the lakes anymore. They teach us how we can know if there is a croc around. So we can’t swim in lakes anymore, but we also can’t swim in the sea anymore without a stinger suit.  In the sea you have the deadly box jellyfish and another deadly jellyfish.

We drive further to Mackay, a long drive again. To keep Martijn and Jochen awake during the drive, you have trivia games next to the road. Signs with a question and a kilometre further you have the answer. We drive to a national park and during the evening we’re looking for wallaby’s and kangaroos. We can spot a few, but we decide to get up in the morning at 5 o’clock to see the kangaroos on the beach. Very cool to see and we can all give the wild kangaroos some food. After this we drive to Airlie Beach. Here we take a raftingboat to the Whitsundays. It is a unique experience with the most beautiful beach we ever saw. Afterwards we go snorkelling and see hundreds of beautiful fish and we even can spot a turtle.