Het blijde weerzien (noordeiland)

12 augustus 2016 - Papakura, Nieuw-Zeeland

We zijn ondertussen 9 juli en wandelen naar de Wairere Falls. Dit zijn de hoogste van het noord eiland en zijn 153m hoog. We wandelen naar boven en het zijn echt prachtige watervallen. Ook de wandeling is super. Daarna rijden we door naar Tauranga, waar we nog een oude bekende gaan bezoeken. Eerst nog lekker eten bij burgerfuel (de veel betere tegenhanger van Mc Donalds) en daarna gaan we naar Paul. Hem hadden we 3 maanden geleden leren kennen in Taupo en daar hadden we nu nog eens mee afgesproken. Leuke avond met hem en we leren veel bij over zijn passie, vogels!

De komende dagen start onze dag steeds hetzelfde. Rustig ochtendwandelingetje, op ons gemak ontbijten en van tijd tot tijd vissen zonder resultaat. Tijdens één visnamiddag hadden we bezoek van twee zeehonden die langs ons op de rots lagen uit te rusten. Ook zij zagen dat onze visvangst ondermaats was. Wel leuk om zo een publiek te hebben!

We rijden terug naar Waihi, omdat we terug richting Auckland gaan om Sissie en Stijn op te halen. We gaan in Waihi weer iets drinken in hetzelfde café als twee weken geleden en ze kennen ons hier nog. We hebben een zeer leuke avond met de locals en een politieagent en zijn vrouw nodigen ons uit om bij hun te gaan slapen. We worden per taxi gebracht (iedereen had al wat gedronken) en om 23u ’s avonds maken ze ons nog een steak van een pasgeslachte koe. Héérlijk. Wat ook heerlijk was, voor het eerst in 3 maanden in een echt bed slapen. Dat deed ook zeker deugd!

We rijden weer verder tot in Takanini, onze ‘ghetto’slaapplaats van tijdens onze werkperiode. We verblijven hier één nacht omdat we morgen Sissie en Stijn gaan uithalen. We vervangen nog de olie van onze auto, zodat we de vele kilometers in de komende maand gaan aankunnen.

Vandaag is het zover! We zijn al op tijd aan de luchthaven en zien het vliegtuig van Sissie en Stijn landen. 50min later hebben ze hun koffers en zien we ze eindelijk terug. Wat een blij weerzien! We gaan direct naar onze auto en brengen hun naar paar hoogtepunten van Auckland. Mount Eden en One Tree Hill. Het begon al bijna in mineur, want het waaide heel erg hard en Stijn liet onze autodeur schieten tegen een andere auto (waar iemand inzat). Gelukkig zonder erg en de toon was al direct gezet! Gezellig lunchen in onze auto, mét een flesje cava. We brengen hun naar hun hotel en kunnen daar onze cadeaus uitpakken. Duvel, Westmalle, Triporteur, Gin, Moët Champagne, pralines, kaartjes,… het kon niet op! We gaan gezellig iets met hun eten en drinken, maar al vroeg is het lampke van ons allen uit. Niet meer dan logisch, als je weet dat ze 40u onderweg zijn geweest.

De volgende ochtend nemen we de ferry naar Waiheke. We hebben prachtig weer (dit zal niet de laatste keer zijn tijdens hun vakantie hier) en genieten van een deugddoende wandeling. Waiheke is ook één van de wijnregio’s van Nieuw-Zeeland en dit gaan we dan ook met hun testen. We gaan naar twee wijngaarden en kunnen hier 10 wijntjes proeven. Heerlijk!
Eenmaal terug op het vastenland gaan we ons klaarmaken, we gaan immers ‘sjiek’ uiteten vanavond. We gaan uiteten in de skytower van Auckland. Veruit het hoogste gebouw en we eten ons diner op 193m hoogte. Het restaurant draait ook traag, zodat je heel de stad kan zien terwijl je eet. Echt wel de moeite en volgens Sissie, Stijn en Lore ook zeer lekker. Martijn is natuurlijk iets minder voor dit ‘sjiek’ gedoe ;-).

De volgende dag gaan we de auto uithalen waar Sissie en Stijn mee gaan rondtrekken! Eerst Stijn proficiat wensen, want hij wordt 34 vandaag! Wanneer we de auto uithalen, merken we dat ze echt een luxeauto hebben. Zo groot en modern, echt de moeite. We vertrekken uit Auckland en dit gaat niet zonder slag of stoot. Sissie is de chauffeur van hun voertuig en ze moest er toch aan wennen. Gelukkig geraken we zonder kleerscheuren uit Auckland en gaan we naar het Trounson Kauri Park. Vorige keer hadden Lore en ik hier kiwivogels kunnen spotten, maar deze keer geen geluk. We drinken nog iets lekkers op Stijn zijn verjaardag en gaan dan slapen.

We rijden door de grote bossen van Nieuw-Zeeland met de indrukwekkende kauribomen. Sommigen bomen zo breed, dat zelfs Sissie en Stijn hun auto erachter kunnen verstoppen. Erna rijden we naar Ngawha Springs. Hier waren wij al geweest, maar zeker de moeite om dit ook aan hun te laten zien. Ze vinden het super, zeker omdat het zo klein is en het zeer warme baden zijn. Erna rijden we door naar Whangarei om een douche te nemen. Dit is zeker nodig na Ngawha Springs, want dat water heeft een zeer specifieke geur. We slapen ergens aan het strand en zoals vanaf nu elke avond gaat zijn: we sluiten af met een biertje voor de jongens en voor de dames gin of wijn of cava of desperados of…

De volgende dag gaan we naar Waipu Caves. Mooie grotten met duizenden gloeiwormen binnenin, indrukwekkend om te zien. We rijden door naar Coromandel. Een rit van normaal 2,5u, maar het duurt ons 4,5u wegens een grote file in Auckland. Gelukkig zijn we toeristen en hebben we wel wat tijd. De volgende ochtend staan we vroeg op, om de Pinnacles Walk te doen. Een stevige wandeling van 15km met veel stijgen! Eindelijk boven verpesten de wolken ons uitzicht. We zien niets, maar gelukkig is onderweg de wandeling wel echt de moeite. Omdat we vroeg waren vertrokken, hadden we namiddag nog tijd om naar Hot Water Beach te gaan. Hier waren wij al eens geweest, maar dit was echt weeral de moeite. Stijn en Martijn groeven weer een kuil, met een zeer klein beetje hulp van Sissie. Daarna: genieten van het warme water, tot de zee terug naar vloed gaat en ons kuil meesleurt in de zee. We rijden verder naar Cathedral Cove en zien hier een mooie zonsondergang. Hier gaan we slapen en morgenvroeg begint onze wandeling weer vroeg.

We staan op onder een stralende zon en wanneer we aankomen aan Cathedral Cove hebben we echt geluk. Het voelt wel zomer ipv winter! De nodige fotoshoots worden gedaan op het strand en erna rijden we naar Rotorua. Dit is een stad waar veel geothermische activiteit is. Overal kokend water wat uit de grond komt en stoom dat stinkt naar rotte eieren (dezelfde specifieke geur als Ngawha Springs, vandaar de noodzakelijkheid van een douche). We geven een rondleiding van de stad en ’s avonds gaan we slapen op een camping met hotpools. Zéér mooie hotpools en we genieten hier vanavond nog van én dit is het eerste wat we doen de ochtend erna. De buitentemperatuur begint immers serieus af te koelen, met een 0-4 graden ’s nachts en 7-8 graden overdag. We rijden door naar Taupo en komen daar terecht in een lokale brouwerij. Zeer goed bier en eindelijk eens straf bier!! 13,8%, dat hadden we hier nog niet gezien. We blijven hier dan ook even en eten ook nog eens lekkere ribbetjes.

De volgende ochtend begint de dag weer vroeg voor ons. We gaan een gedeelte van de Tongariro Crossing doen. Dit is een wandeling langs twee vulkanen en de meest bewandelde wandeling van het noordeiland. Maar vandaag zijn we helemaal alleen. De reden is eenvoudig: het vriest, waait en overal ligt sneeuw. We bellen nog met het visitorcentre als er lawinerisico is, maar dat is niet het geval. We wandelen tot boven aan de eerste krater, maar vanaf dan is het te gevaarlijk om nog door te wandelen. We hebben immers geen materiaal bij om verder in de sneeuw te wandelen. Wanneer we verder naar het zuiden rijden komen we in een Nieuw-Zeelandse file terecht. Schapen overal! Ze werden omgezet van wei en er zijn duizenden schapen op de weg. Heel voorzichtig rijden we verder en het is echt wel een grappig zicht.

We zitten ondertussen rond Wellington, de hoofdstad van Nieuw-Zeeland. We doen eerst een wandeling van 8km en zien hier minstens 100 zeehonden op de rotsen. Indrukwekkend om te zien! Erna maken we een wandeling in het centrum van Wellington en drinken we een duur drankje in het Belgisch biercafé. Wel lekkere frietjes met mayonaise erbij! Vanavond mogen we slapen bij kennissen van ons. Deze mensen hadden we leren kennen tijdens onze kanotocht in april. Sissie en Stijn krijgen een huisje voor hun alleen en wij krijgen de slaapkamer van één van hun kinderen. We kunnen hier onze was doen, douchen én krijgen hier lekker avondeten met verschillende biertjes en wijntjes. Echt genieten. De volgende ochtend wandelen we met hun zoon van 25 nog door de bergen, maar tijdens deze wandeling worden we kletsnat. Na de wandeling maakt de zoon ons nog eens eten en erna vertrekken we naar de ferry. Op naar het zuideiland met onze wagens!

PS:

Voor degenen die de foto's bekijken, ze staan niet allemaal in volgorde. Best is ze op datum te selecteren en zelfs dan is het niet helemaal in orde, omdat er ook foto's gemaakt zijn met toestellen die stonden op Belgische tijd.

Voor degenen die zich afvragen waarom Martijn zijn baard zo lang is. Stijn wou zich niet scheren op vakantie en Martijn deed dan maar mee!

Welcome Sissie and Stijn!

It’s the 9th of July and we walk to the Wairere falls. These are the highest of the North Island and are 153m high. We walk to the top and have a beautiful view! Also the rest of the walk is amazing. Afterwards we drive to Tauranga, there we’re going to meet someone we met in Taupo a few months ago. First we go to the burgerfuel, amazing food, much better as McDonalds! Afterwards we go to Paul. We have a great night with him and we learn a lot of his passion, birds!

The next days are looking the same for us. We first do a morning walk, afterwards have breakfast and we go fishing without a result. One time when we went fishing, we had to visitors. Two seals next to us on the rocks. Also they were disappointed of our catch!

We drive back to Waihi, because we’re going back to Auckland to pick up Sissie en Stijn. In Waihi we go for a drink in the same bar as two weeks ago. The people still recognizes us and we have a lovely time with the locals. A police officer and his wife invites us to stay at their place. We go there with a taxi, because we all already had a drink and at 11pm they still cook us a lovely steak! Tonight is also the first night in 3 months that we sleep in a real bed, wow this feels good!

We drive further to Takanini. Our ghetto camping where we stayed during our working. We stay here one night because we pick up Sissie en Stijn tomorrow. We change the oil of our car, so we can do all the kilometers the next month without any problems!

Today is the day!! We’re already early at the airport and see the landing of the plane of Sissie en Stijn. 50min later they have their suitcases and we see them again. What is it lovely to see them again! We go to our car and show them some highlights in Auckland. One tree hill and Mount Eden. The start wasn’t so good, because it was very windy at the top and Stijn threw by accident our car door against the car next to us. Thankfully, there wasn’t any damage at their car, so it was ok. We had a lovely lunch in our car. We bring them to their hotel and there we can open our presents. Duvel, Westmalle, Triporteur, Gin, Moët Champagne, truffels, cards, … What a joy!

The next morning we go on the ferry to go to Waiheke. We have beautiful weather (not the last time this vacation and we do a nice walk on the island and enjoy the good weather. This is also one of the wine regions of New Zealand so we visit two wineries. We can taste 10 different wines and it’s very good!

Back on the mainland we’re going to dress up, because we have a nice dinner tonight. We’re going to have diner in the skytower of Auckland. It’s the biggest building and our restaurant is located 193m above ground level. While we’re eating, the restaurant slowly turns, so you can see the whole city when you’re eating. Sissie, Stijn and Lore loves the meals here, Martijn rather has something simple, but still thinks it’s ok.

The next day we pick up the campervan of Sissie en Stijn. First we celebrate Stijn, because he turns 34 today. When we pick up the campervan, we notice that they have a luxury care. Big, modern, really worth it! We leave Auckland and Sissie drives their car. She noticed that’s not so easy to drive here in Auckland. First time on the left side and a busy city. We’re glad when we’re finally out of Auckland. We drive to the Trounson Kauri Park. Last time Lore and Martijn saw some kiwibirds here, but today we didn’t had luck. We drink a few drinks on Stijn’s birthday and go then to sleep.

We drive to the big forests of New Zealand and the impressive Kauritrees. Some of them are so wide, that even Sissie and Stijn can hide their car behind a tree. Afterwards we go to Ngawha Springs. We’ve already been here, but wanted to show it to them. They really love it, especially because it’s so small and the baths are really warm. Afterwards we drive to Whangarei to take a shower. This is necessary, because Ngawha Springs has a strange smell. We sleep on the beach and enjoy a beer for the guys and wine for the girls (that will be every night from now on…).

The next day we’re going to Waipu Caves. A beautiful cave with thousands of glowworms inside, very impressive. We drive further to the Coromandel. Normally this is a drive of 2.5 hours but we spent 4.5 hours on it, because there was a massive traffic jam in Auckland. Luckily we’re tourists, so we have some time. The next morning we start really early to do the Pinnacles walk. A very intensive walk of 15km’s, with a lot of climbing. Once we’re at the top, the weather ruins our view. We don’t see anything. But the walk was very nice, so it was worth it. Afterwards we drive to Hot Water Beach. Also here we’ve already been, but so cool to dig a hole on the beach with warm water. Stijn en Martijn are digging a lot, with a little bit of help from Sissie. We can enjoy the hot water, but after 1.5 hour the sea ruins are hole and we’re going further. We sleep at the parking of Cathedral Cove, or next walk of tomorrow.

We start the day with a beautiful sunshine on our heads. We walk to Cathedral Cove and are really lucky. It feels like summer instead of winter. We do the necessary photo shoots on the beach and after that we drive further to Rotorua. This is a city with a lot of geothermal activity. Boiling water coming out of the ground everywhere and a lot of steam that smells like rotten eggs. It’s the same smell as we had in Ngawha Springs, that’s why we really needed a shower afterwards. We show them the city and drive further to our caravanpark, with hotpools! Beautiful hotpools and we enjoy it tonight and first thing tomorrow! The temperature outside is dropping to 0-4° at night and 7-8° during the day. The next day, after our dive in the hotpool, we drive further to Taupo. There we find a local brewery with really good (and strong, 13,8%!) beer. We stay and drink a few beers here and have a lovely lunch with very good ribs.

The next morning the day starts really early for us. We do a piece of the Tongariro Crossing walk. This is a walk between two volcanoes and one of the most done walks in the North Island. But when we start it this time, we’re all alone. Nobody is doing the walk because it’s freezing, lots of snow and lots of wind. We call the visitorcentre if we have to be careful for avalanches, but there was no risk at the moment. We walk until the first crater (8km) and then it’s too dangerous to go further. We don’t have crampons with us, so it would be too difficult. When we drive further south, we have a real New Zealand traffic jam. Sheep everywhere!!  Very funny view and we have to drive really carefully.

We arrive around Wellington, the Capital city of New Zealand. We first do a walk of 8km’s and see at least 100 seals sitting on the rocks. Really impressive! After that we made a walk in the city centre and had a drink in the Belgian beer café. Very expensive, but we had good fries with mayo with it. Tonight we can sleep with people we met during our kanotrip in April. Sissie and Stijn got their own little house and we can sleep in the bedroom of one of their children. We can do our laundry here, take a shower and we get very good diner with beers and wines! Perfect night! The next morning we make a walk with their son in the mountains. It’s very bad weather, so we get soaking wet.  When we come back, we change our clothes and the son makes us a lovely lunch!! Afterwards we go on the ferry, to the south island with our cars!!!