Het blijde weerzien (zuiden)

12 augustus 2016 - Papakura, Nieuw-Zeeland

De ferry van het noorden naar het zuiden duurt 3 uur. We gaan hier door de ‘Cook Strait’, het stuk zee tussen de twee eilanden. Het staat bekend om zijn hoge golven en dikwijls wilde ferrytochten, maar bij ons viel het nogal mee. Zeker toen we te horen kregen dat er paar weken eerder een vrachtwagen van de boot was getuimeld door de hoge golven/sterke wind. Eenmaal in het zuiden rijden we naar onze eerste slaapplaats. Een rit van 20km, maar deze duurt vrij lang. Heel veel bochten en heuvels, de toon is al direct gezet!

De volgende ochtend rijden we naar Abel Tasman, één van de kleinste nationaal parken in Nieuw-Zeeland. Supermooie stranden en een geweldige wandeling, zeker omdat we een stralende zonneschijn hebben. Onderweg komen we een vogel tegen die niet kan vliegen (zo heeft Nieuw-Zeeland er wel veel) en Sissie dacht dat deze leuk kwam kennismaken. Een venijnige tik van zijn bek tegen Sissie haar hand besliste heel anders over onze ontmoeting. Na onze wandeling gingen we met de watertaxi terug naar de auto. 10 mensen in de watertaxi, waaronder 5 Nederlanders. Ook hier zijn ze dus te vinden!

We rijden verder naar Westport om nog wat zeehonden te spotten en erna rijden we naar ‘Pancake Rocks’. Indrukwekkende platte rotsen op elkaar, maar omdat het hier hard aan het regenen was zijn we er niet lang gebleven. We zijn dan maar doorgereden naar Greymouth. Een stadje waar eigenlijk niets te doen was, maar wel een brouwerij lag. Dit was wel naar onze zin en we dachten hier ook iets kleins te eten. Het was echter veel kleiner dan gedacht en na een klacht van Martijn kregen we toch een gratis rondje drinken.

We rijden verder naar de gletsjer Franz Jozef. We gaan op de gletsjer morgen, met een helikopter. Wanneer we in het stadje aankomen, merken we echter dat het heel goed weer is. We bellen met de maatschappij om nu al te gaan met de helikopter en we hebben geluk! We mogen/moeten direct daar zijn. Geen tijd om te eten, alles snel in ons valies gooien en rijden naar de plaats. Snel inschrijven en dan toch nog snel een boterham eten en het is zover. We mogen de helikopter in en gaan naar de gletsjer. Een echte topervaring!! Eenmaal geland gaan we een wandeling maken van 3u op de gletsjer, met crampons (stijgijzers). Die van Martijn gaan al stuk na 5m en moeten opnieuw gemaakt worden door onze gids. We wandelen door kleine ijsgangen en hebben prachtige uitzichten. Twee keer valt er ook een grote ijsblok en stenen naar beneden, maar dat is een heel stuk verder van ons.
Wat een ervaring!! Zeker een aanrader!

De volgende dag rijden we verder naar een andere gletsjer, Fox Glacier. Hier gaan we niet naartoe met een helikopter, maar maken een wandeling tot aan het begin van de gletsjer. Ook een zeer indrukwekkend zicht, maar er opstaan was toch nog leuker! We rijden door naar Haast en wachten bang af als we kunnen verder rijden. De ‘Haast pass’ was immers al twee dagen gesloten vanwege slecht weer en een aardverschuiving. We hebben geluk en mogen doorrijden. Onderweg stoppen we nog aan de blue pools. Zéér blauw water omdat dit direct van de gletsjers komt en dit bijgevolg ook ijskoud is. We rijden verder naar Wanaka en slapen bij een mooi meer. Elke rit voor ons is trouwens echt supermooi. Heel mooi uitzichten, elke rit opnieuw! De nachten zijn wel zeer koud nu. Het vriest zelfs in onze auto, want aan de binnenkant heeft het zelfs meerdere keren gevroren.

De volgende dag rijden we naar Cardrona. Een klein stadje, waar je kan langlaufen op 1200m hoogte. Hier gaan we naartoe omdat je hier ook met husky’s kan sleeën. Één van de dingen die Sissie absoluut wilt doen. Om daar te geraken moeten we echter een zandweg van 13km lang omhoog én zijn sneeuwkettingen verplicht. Het ziet er ons te gevaarlijk uit en we bellen een taxi. 75 dollar om boven te geraken, maar we zijn er! Terug weigert Martijn een taxi te nemen, naar beneden kunnen we liften! Sissie, Stijn en Lore gaan met de honden op tocht. Zeer leuk om te doen en het zijn echt prachtige honden. Heel veel kracht stralen deze honden uit! We moeten maar 3 commando’s weten: Ready (zodat ze weten dat we bijna gaan vertekken), Let’s go ( we vertrekken), howww ( dat ze moeten afremmen).
Iets anders wat hier wordt gedaan in Cardrona (en wat we niet wisten) is het testen van auto’s op ijs/sneeuw. Elke autobouwer heeft hier wel een schuur waar ze sleutelen aan auto’s en er zijn speciale wegen waar enkel zij op mogen rijden. Wanneer we er zijn zien we verschillende wagens van Mercedes passeren. De weg naar onder doen we zoals eerder gezegd, al liftend. Het duurt niet lang of een eerste auto wilt al twee personen meenemen, we laten de dames eerst. Iets later stopt er een man en neemt Stijn en Martijn mee én rijdt de dames voorbij én dropt de mannen af in de pub van het bekende ‘Cardrona Hotel’. Wat een toplift!

De volgende ochtend gaan we naar Queenstown, dé commerciële hoofdstad van Nieuw-Zeeland. Elke toerist komt hier wel omdat je hier ALLES kunt doen. Skydive, bungeejump, jetboat, jetpack, … Alles is mogelijk. Ook ligt dit stadje tussen de bergen en meren, dus heeft het overal mooie uitzichten. We spreken hier ook af met twee Canadezen, die nog bij Martijn en Lore hebben gewerkt in Auckland. We zetten een stapje in de wereld en eten de lekkerste hamburger van Nieuw-Zeeland, de Fergburger. Overal bekend in Nieuw-Zeeland en altijd een rij van minstens 20-30 man, welk tijdstip je ook gaat. Dit is trouwens open van 8u ’s morgens tot 5u ’s nachts! We gaan ook nog naar een icebar. Een bar waar alles gemaakt is van ijs, ook de glazen. De moeite om iets te gaan drinken, maar ook niet te lang te blijven. De dames gaan vroeger slapen als de heren en de heren bouwen nog een feestje. De eerste keer dat Martijn zat is in Nieuw-Zeeland is een feit. De camping was trouwens maar 15min wandelen van het stad, maar mede door slechte coördinatie en een uitgevallen gsm, doen Stijn en Martijn er 1,5u over om de camping te vinden.

De volgende dag nemen Sissie en Stijn een jetboat en wandelen wij wat door de stad. We drinken ons een zeer lekkere warme chocomelk en wachten op Sissie en Stijn. Erna gaan we, hoe kan het ook anders, toch nog een Fergburger eten. We verlaten Queenstown en gaan naar Te Anau, richting Milford Sound. Ook hier hebben we geluk met de weg, omdat deze twee weken gesloten was vanwege slecht weer. De weg naar de Milford Sound is één van de meest gevaarlijke wegen ter wereld omwille van lawine gevaren. Dankzij sensoren en wegencontroles houden ze alles zeer precies onder controle. We rijden verder naar Milford Sound waar we de beroemdste ‘cruise’ doen van Nieuw-Zeeland. We hebben weer geluk, want het is goed weer. De cruise is ook de moeite. Zeer mooie bergen met mooi besneeuwde toppen.

De volgende dag doen we nog eens gek! We nemen een watervliegtuigje over de bergen van ‘Doubtful Sound’. We landen onderweg op een meer aan een verlaten strand. Weer een topervaring voor ons, de foto’s zullen wel voor zich spreken.  We rijden daarna door naar Mouraki Boulders. Vreemde ronde rotsen op het strand. Hierna gaan we iets eten bij Fleur’s place. Alles bio en alles vers gevangen. Martijn eet hier niets (jullie weten wel waarom) en de rest heeft een zeer goed avondeten gehad! Daarna gaan we door naar de lokale pub waar we de rugbyfinale kunnen zien.

We rijden verder naar Oamaru, een klein stadje met oude gebouwen en een brouwerij. We ontmoeten hier een vrouw die zelf kleinschalig bier maakt en spreken af bij haar thuis. Schitterend om te zien hoe zij samen met haar man kleinschalig bier brouwt en we mogen vele biertjes proeven. Ze zijn trouwens allemaal gebaseerd op Belgische bieren. Ze zijn vorig jaar 6 weken naar België geweest en willen hier graag naar verhuizen later. Eindelijk, eens Nieuw-Zeelanders die België kennen én super vinden!

We rijden verder naar onze laatste stop, Christchurch. We wandelen door het centrum en zien dat hier nog heel veel verwoestingen zijn van de aardbeving in 2011. Nog heel veel gebouwen zijn onbewoonbaar, de kathedraal die nog half rechtstaat en er zijn nog overal werken bezig. Dit hadden we niet verwacht. De laatste volledige dag is aangebroken voor Sissie en Stijn. Samen in één auto rijden we naar Kaikoura waar zij nog een walvissentoertocht gaan doen. Onderweg spotten ze dolfijnen, walvissen (zelfs de zeldzame Blauwe vinvis), zeehonden en hectordolfijnen (de kleinste op aarde).

We genieten nog van onze laatste avond en gaan nog eens lekker uit eten in een lokale pub. Als toost op de zeer geslaagde vakantie drinken we de Moët champagne die ze op het begin van de reis als cadeau bijhadden. Het was een superleuke vakantie met hun en we zijn zeker dat zij er ook super van hebben genoten.

Nu onze volgende uitdaging: reizen in Samoa (één van de Pacific Islands) !!

Roadtrip Sissie & Stijn part 2: The South Island

To take the ferry from the North Island to the South Island will take us 3 hours. We will pass through the ‘Cook Strait’, a part of the Ocean between the 2 islands. It is famous for his rough ocean: strong winds and high waves. But we were lucky! For sure when we heard that a couple weeks ago a truck fell down of the ferry due to the high waves and strong wind. Once in the South Island we are heading to our 1st Campspot. A drive of 20km, which took a while. Many windy roads which go up and down the whole time, a preview of the South Island!

The next morning we are driving to Abel Tasman, one of the smallest National Parks in New Zealand. Stunning beaches with blue water and a great hike thanks to the sunshine! On our way we spotted a bird, which cannot fly (as most of the birds in NZ). Sissie wanted to pet him but the bird had another thought and attacked her hand! After our walk we took the water taxi back to the car park. 10 other people where joining us in the watertaxi, under which 5 of the Netherlands.

We are heading further to Westport to spot some seals and to visit the ‘Pancake Rocks’. Impressive flat rocks but as the rain started after our walk we only watched and took a photo. Our final destination of today will be ‘ Greymouth’. A city where is not much to tell about but they have a brewery. Something Stijn and Martijn especially wanted to visit. Beer and food would be the perfect apero and dinner. Our dinner was a bit to small according the price but thanks to Martijn we got a free round after complaining.

Our next destination will be Franz Jozef. We booked for tomorrow the Ice Explorer hike with an helicopter. Once we arrived in this city, we mentioned that the weather was extremely good. Martijn calls immediately with the Glacier company to see if we still can do it today. And yes, we are on it! In 10’ time we have to be there: quickly we are grapping all our stuff and some cereal bars as we don’t have the time to eat decently. After a quick inscription and another cereal bar we are ready to check in the helicopter. We also get an extra jacket, warm gloves, warm beanie, warm socks and some crampons. What an amazing view in the helicopter! Once we are landed on the glacier we are walking together with a guide 3 hours on the glacier. Martijn’s crampons already brake down after 5m of walking but luckily the guide can fix everything. We are walking through amazing ice walls and enjoying of amazing views!  Twice some big ice blocks are falling down as the ice is moving twice a day but it is still very far from us. Suddenly it also starts to snow a bit! What a great experience which we recommend every one!

The next day we are heading to the other glacier, Fox glacier. This time we will do a walk at the base of the glacier. Very impressive walk but standing on the ice was more special! We are driving further to Haast and hope that we can pass afterwards the ‘Haast Pass’ as it was closed for several days due to a slip of rocks. We are lucky as it opened again today! In meanwhile we visit as well the Blue Pools. Very blue water as it comes directly from the glaciers and so also ice cold. Our final stop of today will be Wanaka where we booked a campspot near Lake Wanaka. Amazing beautiful views, every drive again! The night were getting more chilly and the windows in our car are even frozen from the inside.

The next day we visit Cardrona. A small village where you can do cross country skiing 1200m high near the snow farm. We visit it as you can do dog sledding over here. One of the must do’s on Sissie’s list. To get there you have to drive on a 13km long gravel road up in the mountains and were snow chains. It looks a bit dangerous for us to drive all the way up in a campervan. We decided to call a Taxi, 75 dollar to go up is expensive but so worthed! Sissie, Stijn and Lore will do the dog sledding. Another amazing experience with a very beautiful snow landscape. And again the sunshine is there to make it an unforgettable day! The husky dog’s are so beautiful and you only have to know 3 commands: Ready (that they know we will almost leave), Let’s go ( we are leaving) and Howww ( they have to stop running).  Another thing which we did not know in advance is testing cars on the snow and ice. Every car builder has a shed where they work on the cars and where they drive on the special roads where only they can drive on. When we are there we saw a couple of Mercedes cars passing by. On our way back down we hitchhike io taking the taxi back down. Soon a car pull over and takes the ladies down. A bit later a second car takes Martijn and Stijn down and takes over the car of the ladies as they had a 4WD. He finally drops the guys at the famous pub of the ‘Cardrona Hotel’.

The next morning we are heading to Queenstown, the commercial capital of New Zealand. Every tourist will come here as you can do all kind of activities. Skydive, bunjeejump, jetboats, jetpack… Everything is possible here. This town is also situated between the mountains and lakes so everywhere beautiful views. We meet here 2 Canadians, which worked with us in the Kiwi Fruit Packhouse’. We are heaving an early Apero and are eating the best burger of the world: the Fergburger. Everywhere known in New Zealand, every time of the day a queue of 20 a 30 people waiting  and the opening hours are from 8h in the morning until 5h at night. We also visited the ‘Below Zero’ bar. A bar from which everything is made of ice: the glases, the menu card, the bar, the seats… Worthwhile to go for a drink for while. While the ladies go to bed early the boys go out late. The first time that Martijn is drunk is a fact. The campsite was only 15minutes walking but due to a bad coordination and dead mobile Phone, Martijn and Stijn are walking 1h30 to reach the campsite.

The next day Sissie and Stijn are taking a jetboat and we are walking through the town. In meanwhile we are enjoying of a cup of hot chocolate. Our lunch was a pretty obvious choice: another Furgburger. Afterwards we are leaving Queenstown and are heading to Te Anau, the direction of Milford Sound. Also this time we have heaps of luck: after the road was several weeks closed due to the weather it opened again. We are heading to Milford Sound where we take the famous ‘cruise’ through the sounds. Very impressive with stunning snowy mountains. The road to Milford Sound is one of the most dangerous roads of the world due to the avalanche danger. But thanks to sensors and road controls they have everything under control.

The next day we do again crazy! We take a water plane which shows us around Doubtful Sound. On our way we also make a landing on a deserted beach. Another top experience for us! Just check the pictures and you will dream away. Afterwards we drive further to Mouraki Boulders, strange round rocks on the beach. Close by we will have dinner at ‘Fleur’s Place’. Everything Bio and fresh catches. Martijn will eat later ( you will know why ) and we enjoyed of a very lovely dinner! Afterwards we will go to the local pub to watch the final of the rugby.

Our next visit will be Oamaru, a small town with historic buildings and a brewery. During our visit we are meeting a women who is making her own beer (Craftbeer). Martijn arranged that we could discover her beer at night at her place.  The beer is all made on Belgian style. We taste several beers and to be honest, they are very good.  Last year they spend 6 weeks in Belgium to know everything about the beers and they would love to live half in NZ and half in Belgium. First time we met New Zealanders who really know Belgium and who love! If you need a guide through Belgium, you can ask them ;)

Our next stop will be Christchurch, the dead city. While walking through the centre, we realize what it really means. You still see lots of damage of the earthquake in 2011. Lots of empty buildings, a damaged cathedral and everywhere works. We did not expect this.

The next day will be the last complete day for Sisse and Stijn and that will be in Kaikoura. They will do a Whale tour over there and are lucky to spot several whales, seals, the hector dolphin (smallest dolphin on earth) and even the rare blue dolphin! A last great trip for them. For dinner we go to one of the local pubs in Cheviot for a great NZ meal! Back on our campsite we toast with the Moët champagne, we got from them as a present, on our great trip we had together the last 3 weeks!
It was worthwhile and we are sure it was for them the holiday of their dreams!

Our next challenge: travelling in Samoa ( one of the Pacific Islands) !!!