Wondermooi Samoa

31 augustus 2016 - Blenheim, Nieuw-Zeeland

We vertrekken vanuit Auckland naar Samoa, één van de vele eilanden in de Stille Oceaan. Vooraleer we het vliegtuig instappen, heeft Martijn al een lift geregeld in Samoa. Van de luchthaven naar ons hotel. Hij heeft immers iemand geholpen met zijn handbagage en zorgt ervoor dat de familie van de man ons naar het hotel brengt. Dit zorgt ervoor dat we geen taxi moeten betalen van 30 euro. Onze reis begint al goed!

Eenmaal aangekomen in Samoa worden we opgewacht door een bandje met typische Samoaanse muziek. De luchthaven is hier enorm klein, maar 3 vliegtuigen per dag vertrekken/landen hier. We zijn het enige vliegtuig wat deze avond aankomt en we vinden dus makkelijk onze weg naar buiten en naar onze lift. Heel de familie is meegekomen en in een overvolle auto worden we naar Apia gebracht, de hoofdstad van Samoa en ons eerste verblijf. Omdat het al 11u ’s avonds is, gaan we nog eerst met de familie naar een afhaalrestaurant. Ze trakteren zelfs en zetten ons daarna af aan ons hotel. We slapen in een zeer warme kamer, maar omdat we stikkapot zijn, slapen we zeer snel.

De volgende ochtend krijgen we een lekker ontbijt en daarna gaan we naar de kerk. Je leest het goed, we zijn naar de mis gegaan. Zondag is hier echt wel een heilige dag én het was vaderdag. De mis was leuk, omdat er veel werd gezongen. We voelden ons zeer welkom hier. Na de mis zijn we naar ons hotel gegaan en hebben we daar gezwommen. Wanneer we ’s avonds wilden eten, was het wel moeilijk. Alles was toe op zondag en uiteindelijk vonden we één pizzeria die open was. Zeer duur, maar het was wel lekker. We hadden een gezellige avond met Liz en Bill, een Australisch koppel dat we op ons hotel hadden leren kennen.

De volgende dag gaan we naar het andere eiland van Samoa, Savaii. Eerst een taxirit van een uur (samen met Liz en Bil), daarna ferry van een uur en dan nog een half uur met de lokale bus naar ons volgend verblijf. De lokale bus is hier trouwens echt een attractie. Al de ramen staan open, de muziek zéér luid, houten bankjes om op te zitten, de snelheidsmeter van de bus werkt niet, overal bont over het dashboard, onze rugzakken worden door het raam doorgegeven en achter in de bus gelegd, … Een echte belevenis dus! De bus stopt ook gewoon waar je wilt. Dus hij had ons afgezet, pal voor ons verblijf. We blijven twee dagen hier, in een bungalow aan de zee. Zeer mooie locatie en we gaan direct het warme zeewater in. Erna gaat Martijn nog met de kayak op zoek naar schildpadden en hij kan er verschillende spotten. Geweldig! ’s Avonds eet Lore hier een verse tonijnsteak en Martijn houdt het bij een kippenburger. Omdat er in al deze bungalows geen ander gasten zijn, zijn we getuigen van een familiefeest van de eigenaars. Iedereen aan de vodka en we mogen mee feesten met hun. Na anderhalf uur is het ons toch teveel, omdat ze allemaal al straalbezopen waren en er telkens hetzelfde uitkwam (deze keer waren wij het zelf niet!).

We laten ons vandaag verleiden om met de scooter het eiland rond te gaan. De eigenaar van ons verblijf brengt ons (met een houten kop) naar het verhuurbedrijf. Wanneer we op pad vertrekken, gaan we eerst Liz en Bill bezoeken bij hun hotel. Eenmaal aangekomen zien we dat zij net een auto hadden gehuurd, maar we besluiten samen het eiland te verkennen. Wij op de scooter, zij in hun auto. De eerste stop is aan een lokale markt, waar Lore nieuwe teenslippers vindt. Daarna rijden we door naar een waterval waar we fijn kunnen zwemmen. Voor elke bezienswaardigheid moeten we trouwens betalen, omdat dit altijd op privé-eigendom is. Wanneer we rond het eiland rijden, merken we wel dat de honden hier zeer agressief zijn. We worden meermaals achterna gezeten, maar gelukkig zonder resultaat voor de honden. Ook voelen we ons op sommige verlaten plaatsen onveilig, want het moment dat je even stopt komen er paar mannen om geld te vragen. Gelukkig zijn we met 4 en kunnen we telkens weigeren. Na een lange, maar zeer leuke dag op de scooter, gaan we nog met het Australisch koppel iets lekkers uiteten. De avond valt en wij drinken nog een afsluiter op ons privéterras.

De volgende ochtend gaan we naar een volgend verblijf, Janes Beachfales. Eerst brengt Martijn de scooter nog terug (een half uur rijden) en slaagt erin om een lift terug te krijgen. Eenmaal aangekomen bij Janes Beachfales (Beachfales zijn de typische Samoaanse hutjes op het strand. Bed op de grond, muggennet erover en uitzicht op de zee.) komen we echt in het paradijs. Supermooi strand, een hutje aan het strand, schildpadden in het water, een koraalrif voor ons hutje, een bar aan het strand. Wat een zalige plaats! We gaan hier ook twee dagen verblijven en genieten er echt van. ’s Avonds kan Lore eindelijk haar eerste cocktail drinken en samen met een Duits koppel maken we er twee leuke dagen van.

We besluiten om terug te gaan naar het andere eiland, Upolu. Dit wordt voor ons weer een reisdag. Om 8u ’s morgens nemen we de bus, dan de ferry, dan een bus naar Apia en daar moeten we een uur wachten op onze volgende bus. Wanneer deze bus eindelijk vertrekt, gaat hij na 5min tanken en 10min later stoppen we aan een supermarkt. Waar we naartoe gaan (Saleapaga) is immers geen mogelijkheid meer om inkopen te doen. Dus stopt onze bus een half uur en iedereen doet zijn boodschappen, ook wij dus. Eindelijk vertrekken we verder en nog een anderhalf uur later komen we aan op onze bestemming, Manusina Beachfales. Het is ondertussen al 15.30 en we gaan direct afkoeling zoeken in de zee. Bij deze beachfales zijn we voor de tweede keer de enige gasten. We krijgen hier ontbijt en avondeten en alles wordt klaargemaakt wanneer wij het willen. Wat een luxe!

De volgende dag gaan we naar To Sua Ocean Trench. Één van de mooiste zwemplaatsen ter wereld (zoek maar eens op bij google) en echt wel de moeite! Via een steile ladder geraken we in het water. Helderblauw en mooie vissen. We hebben geluk, omdat het nog vrij vroeg is zijn we de enige in het water. Dit verandert wel snel en na verloop van tijd zijn we met 20 man in het water. Na deze heerlijke verfrissing gaan we naar een andere plaats om te lunchen.
Het vreemde in Samoa: er zijn zo weinig toeristen, dat je op elke plaats wel dezelfde toeristen tegenkomt. Hier is nog geen sprake van massatoerisme. Alles is hier zeer kleinschalig en dat heeft wel iets.
We gaan terug naar onze beachfale en plots is hier wel veel volk. Blijkt dat een Samoaanse familie al de andere hutjes had gereserveerd voor een familiefeest. Ook wij krijgen barbecue en voor de rest blijven wij in ons hutje. We horen (en zien) de mensen weer heel zat worden, precies leuke familiefeesten hier!

De volgende ochtend liften we verder naar ons volgend verblijf. Iemand brengt ons naar het stadje Mutiatele en daar nemen we een klein bootje naar een klein eiland, Namua Island. Een prachtig eiland waar geen elektriciteit is, maar wel 10 hutjes voor toeristen. Wanneer we aankomen is er één ander koppel, een Italiaans koppel. Een afstandelijk koppel wat zich drie keer omkleedt in het eerste uur dat we daar zijn. Waaronder voor de man (een spierbundel) een blauwe speedo, daarna oranje short en erna een witte speedo. Echt géén zicht en we moeten er eens hartelijk mee lachen. Erna komt nog een ander Italiaans koppel en zij gaan hier ook de nacht verblijven. Zij zijn wel vriendelijk en met hun gaan we een leuke avond tegemoet. Enkel ’s nachts begint het hard te regenen en te waaien en moeten we ons hutje sluiten. In de gietende regen horen we een bootje afkomen en zien we dat het de werkers zijn (die niet op ons eiland slapen, maar in Mutiatele) die komen controleren als iedereen zijn hutjes goed heeft dichtgekregen. We zijn allemaal onder de indruk dat ze daarvoor speciaal langskwamen, wat een service!

De volgende dag vertrekken de twee Italiaanse koppels en hebben wij het eiland voor ons alleen. Wat een gevoel! Een prachtig eiland, zoals in de boekjes, voor ons alleen. Lore zegt het nog 100x op één dag. Deze nacht is het rustiger weer en kunnen we goed slapen.

We worden de volgende dag terug naar Upolu gebracht en nemen dan weer de bus naar Apia. Hier huren we een auto om het eiland Upolu te verkennen. We rijden naar het zuiden en gaan hier naar drie verschillende accommodaties, maar telkens zijn we er de enigen en zint ons het verblijf niet. We rijden door naar Manusina, waar we al eens twee nachten hadden verbleven. Ook hier zijn we de enige gasten, maar dit vinden we hier niet erg. We gaan vroeg slapen en de volgende ochtend boeken we een nacht bij Taufua Beachfales. De enige commerciële (en dus duurdere) fales die er zijn, maar hier zijn wel eens toeristen. We droppen onze koffers en verkennen het eiland verder. Het weer zit vandaag echter niet mee. We gaan naar een waterval, maar het stortregent wanneer we er zijn. We gaan dan maar in ons zwemkledij naar de waterval en zijn 5m verder van de auto al kletsnat. We wandelen verder door de modder en de regen en eenmaal aan de waterval aangekomen zien we dat we er niet kunnen zwemmen. Heel bruin water en zeer sterke stroming, mede door de vele regenval. We besluiten om terug naar ons verblijf te gaan en om 13u zitten we al aan het eerste biertje. We leren hier Matt, Bianca en hun zoon Arlo kennen en blijven een hele namiddag met hun zitten onder een afdak. Martijn en Matt drinken paar biertjes, Lore drinkt tijdens happy hour 3 cocktails. ’s Avonds krijgen we hier nog een Samoaanse dansgroep te zien. Echt wel de moeite, enkel lieten ze tijdens hun vuurshow de stok met vuur 5 keer vallen. Één van deze keren ging de stok recht naar het publiek, maar gelukkig eerst tegen een tafel en dan de grond op. Toch nog maar wat meer oefenen voor hun!

De volgende dag brengen we de auto terug en gaan we onze laatste nacht tegemoet in Apia. We wandelen nog eens rond in de stad en Martijn gaat hier naar de kapper. We gaan ’s avonds zeer lekker uiteten en klinken op onze topvakantie! Echt de moeite om Samoa te bezoeken, zeker omdat je hier op de mooiste (zie foto’s) plaatsen kon slapen voor een beperkt budget.

Samoa, je bent een topper!!

Beautiful Samoa!!!

Holiday time! We are escaping the winter in New Zealand and flying to Samoa, one of the Pacific Islands. Before we entered the plane, Martijn already arranged transport in Samoa to our hotel. Upon boarding we took a hand luggage from a Samoan couple into the plane and the family of the couple will take us to our hotel in return.

Once arrived at the airport, a band is playing the typical Samoan music. It is a small airport, only 3 airplanes a day arriving/leaving here. We are the only ones of this evening so it is really easy to get out of it. We are meeting the whole family of the couple and they are happy to give us a ride to our hotel. The parents, the sister, the kids and even the nieces came to pick them up from the airport. As it was already 11h at night, they took us to the only open take away resto in the town of Apia. To make sure we could enjoy some dinner. They ordered some typical Samoan food and gave us some drinks as a gesture. Very lovely family! Once arrived in our hotel room, The Samoan Outrigger Hotel, we are finishing our dinner and falling asleep in a very hot room. We are not used to this heat anymore but we love it!

The next morning we are enjoying of a nice breakfast with pancakes and eggs. Today we start the day with going to the church. We got invited by the family of yesterday and in Samoa Sundays are holy days, besides this it was also father day. The service was quite nice with lot of songs and performances of the youth. We felt very welcome. After church we went back to our hotel and enjoyed a relaxed day out the pool the entire afternoon. As it was Father’s day it was quite difficult to find a restaurant in the evening to have dinner. Finally we could find the only Pizzeria which was open in town. Very expensive but we had a nice dinner with Liz and Bill, an Australian couple we met at our hotel.

The next day we are heading to the other island of Samoa, Savaii. First we took a cab of an hour ( the roads are quite bumpy and you are not allowed to drive more than 50km/hour) together with Liz and Bill. Afterwards the ferry of an hour and finally another local bus to our stay. The local bus is a real attraction here. All the windows are open, the music is very loud and you have wooden seats. Besides this the speedo meter is not working, everywhere fur, the luggage is given through the back windows to the back of the bus. A real adventure but the positive thing about taking the bus is that you can stop wherever you want. Right in front of our stay the bus stops indeed. We are staying 2 days at a bungalow at the ocean. Very beautiful location and we are jumping straight into the water. Afterwards Martijn is still searching to turtles with a kayak. He spotted a couple of them, what a great day! At night we are having a lovely dinner: Lore has a fresh tuna steak and Martijn enjoys a Chicken burger. As we are the only ones who are staying the night here, we can join a family party (Fathers day party). They are celebrating it with vodka and we can join them! After talking and drinking like an hour and a half, we are going to bed. Everybody was totally drunk and saying the same things over and over again (this time it wasn’t us!).

Today we’re going around Savaii on a scooter. The owner of our bungalow is driving us to the renting company (with a headache). When we start on the scooter, we’re going to the hotel of Liz and Bill. Once we arrive there, we see that they just rented a car. But we decide to discover the island together. They with the car and we on our scooter. The first stop is the local market and Lore buys new flipflops here. Afterwards we go to a waterfall where we can swim really good. For everything what you do here, you have to pay. Every ‘highlight’ is on private property, so you have to pay the owner. When we drive around the island, we notice that the dogs are very aggressive. We get chased a lot, but thankfully the dogs never got us. Also on deserted places we don’t feel that save. Every time we stop, there are strange men that ask money of us. Luckily we are with four people and every time we can avoid paying them money for nothing. After a long, but fun day, on the scooter, we go out for dinner with the Australian couple and we drink a beer on our private terrace.

The next morning we’re going to our next stay, Janes Beachfales. First Martijn brings back the scooter (half an hour drive) and he succeed to get a lift until our hotel. Once arrived at Janes Beachfales (Beachfales are typical Samoan huts on the beach. Bed on the floor, muskitonet above it and a view on the ocean) we see that we arrived in paradise. Beautiful beach, beautiful ocean, our fale on the beach, turtles in the water, a coral reef before us and a bar on the beach. What a lovely place!! The next two days we just stay here and enjoy ourselves. In the evening Lore can drink her first cocktail and we have two nice nights with a German couple.

The next day we decide to go back to the other island, Upolu. We are travelling the whole day to get to the whole other side of the other island. At 8h00 the bus, at 12h00 the ferry and then another bus to Apia. In Apia we have to wait another hour to get on the next bus. When this bus is leaving, he already has to fuel up after 5 minutes, 10 more minutes later he stops at a supermarket. At Saleapaga where we are heading to is no supermarket. Therefore the bus gives the opportunity to the people to do their groceries. For about half an hour you can do your shopping, so we do it too. Finally after one hour and a half we arrive at ‘Manusina Beach Fales. In meanwhile it is already 15h30 and we are jumping immediately in the ocean! For the second in a row we are the only ones who are staying for the night here. The prices includes breakfast and dinner whenever we want it. What a luxury and very beautiful fales with a small terrace.

The next day we are visiting ‘To Sua Ocean Trench’. One of the most beautiful swimming pools of the world (check google). So worthed to go! You have to go on steep stairs all the way down to get into the water. Coral blue/green water with beautiful fishes. We are lucky as we arrived early and could enjoy the place in peace. The strange thing of Samoa: there are few tourists on the island, so you are meeting always the same people again. The real tourists in fact are heading to Fiji. In Samoa there are only few beach fales and resorts where you can stay and further if you want to buy something, you have to go to the capital Apia. It is for us the first time that we experience this kind of travelling but we love it to enjoy of the basic life and the family hosts! When we are heading back to our beach fales, we notice that suddenly everything is fully booked due to a Samoan family which is celebrating a birthday. They even brought their own bbq and we can enjoy a traditional bbq of pork, chicken, tarofa ( Samoan patato) and some ketchup on it. We see that they can make a real party of it: while the kids are having fun in the water, the others are having fun drinkin way too much vodka. Martijn loves the family parties over here but we are enjoying the evening from our own fales with view at the ocean.

The next morning we are hitchhiking to our next stay. An old guy in costume brings us to the city ‘Mutiatele’. There we take a little boat to an island, Namua Island. A very beautiful island, paradise, where you don’t have electricity but 10 beach fales for tourists. When we arrive there is just 1 other Italian couple. They are just here for holidays and only have interests in changing cloths the whole time: a bleu speedo, a white speedo, an orange swimshort. The other Italian couple which arrives after us is more interesting and we are enjoying of a nice evening. During the night, it starts to rain and blow quite hard! Suddenly we hear that a boat is coming and are thinking the worst. But the workers came back to check if our huts where closed well to avoid that the rain comes into our hut! They normally don’t sleep at the island but we really appreciated that they came back to check everything and they finally slept also in a hut. What a very good service!

The next day, both Italian couples are leaving and the island is ours! What a great feeling, a beautiful island like in the books only for us. Lore is still repeating this sentence like 100 times today. We really enjoyed it and lucky this night is way calmer to have a good night rest.

The next day we are heading back to the main island Upolu. We take the bus back to Apia and renting a car to discover Upolu. In the South we are checking a couple of beach fales but every time we are the only ones and a bit remoted. We decide to drive further back to Manusina Beach Fales due to the good experience with them. We are again the only ones but we really love to stay here. The family welcomes again very warm and are happy to see us again.

The next day we are booking a night with Taufua Beach Fales. The only commercial ones and so a bit more expensive. Here you can see where all the tourists are staying. We drop our luggages and exploring further the island. At Piula cave we can still go for a swim but later when we arrive at the waterfalls it starts raining for the entire day. We decided to visit the waterfalls in our swim clothes as the rain won’t stop. We are walking in the mud and see that it will be impossible to swim near the waterfall due to the muddy water and strong current. Around 13h we decide to go back to our fales and to have lunch and a beer. At the waterfalls we met Matt, Bianca and their son Arlo  which we meet again at our fales. They also decided to stay there and we are spending the whole afternoon together drinking some beers. When happy hour is starting, we are trying all kind of cocktails. After dinner, we can enjoy one of the FiaFia Nights, a Samoan performance. Worthwhile to see them dancing and enjoying. The final part of the performance is the fire dance. Unfortunately they still have to keep practicing as the fire stick felt down a couple of times.

The next day we are bringing the car back and will go for our last night at this paradise. We are enjoying of some snorkeling and a walk through the city. Martijn also went to the hairdresser to get rid of his long hair and beard. A quick swim in our swimmingpool and then a great dinner in a local pizzeria! Toasting on our great holidays in paradise! Samoa is worthwile to go to as you can sleep on one of the moest beautiful places on earth for a normal price!