Wwoofing in Nieuw-Zeeland

27 september 2016 - Nelson, Nieuw-Zeeland

We zijn ondertussen terug in Nieuw-Zeeland en de eerste dag is het direct zeer mooi weer. We profiteren er dan ook van en doen een wandeling van 18km in en rond Akaroa (Banks Peninsula). De uitzichten hier zijn geweldig, zoals jullie op de foto’s gaan kunnen zien.
De volgende dag is het ‘taakjesdag’. Lore gaat naar de kapster, de was wordt gedaan, we moeten onze registratie van de auto verlengen en we moeten met onze auto naar de keuring. De drie eerste taken gaan vlot, het vierde heel wat minder. Om naar de keuring te gaan in Nieuw-Zeeland, moet je niet gaan naar een onafhankelijke maatschappij, maar gewoon naar de garage. Je kan het al raden: de garage waar we naartoe gaan keurt onze auto af en zegt dat er voor meer dan 1000 dollar aan herstellingen moeten gebeuren. We vertrouwen hem echter totaal niet en gaan naar een tweede garage voor een herkeuring. Deze garagist vindt enkel een remschijf die vervangen moet worden en voor de rest is de auto in orde. Resultaat: 200 dollar kosten ipv 1000 dollar. Garagisten, je moet er mee blijven oppassen!
We gaan vanavond naar een vriendin van Frank, Inge. Inge is 11 jaar geleden naar Nieuw-Zeeland verhuisd voor de liefde en we zijn bij hun een avond verbleven. Zeer gezellig met hun (en hun twee kinderen) en natuurlijk bellen we Frank even om hem jaloers te maken.

We rijden verder naar het noorden van het Zuid-eiland. We gaan immers wwoofen bij een familie in de Marlborough Sounds. Dit is werken voor accommodatie en eten, maar zonder loon. Onderweg naar het noorden doen we nog een paar vermoeiende wandelingen en komen we terecht bij een waterval waar zeehondenpups aan het spelen zijn. Ook als we langs de rivier wandelen, zien we pups richting de waterval kruipen. Echt zeer leuk om te zien! We doen ook nog twee winetastings en hier kan vooral Lore van genieten! We zitten hier dan ook in één van de belangrijkste wijnregio’s van Nieuw-Zeeland, Marlborough.

Nu vertrekken we naar onze werkplaats. Dit gaat echter niet zomaar, de familie moet ons komen ophalen aan de haven. De enige mogelijkheid hoe je bij hun kan geraken is een wandeling van 12km of 15km of een bootrit van 40min. Wanneer we aan de haven op hun wachten, komen ze aan met al hun boodschappen. Een hele auto vol (ze gaan maar eenmaal per week winkelen en ze zijn met twee volwassenen en vier kinderen) en we laden alles in de boot. Ook onze rugzakken er nog bij en het bootje zit goed vol. Onderweg naar hun lodge zien we de prachtige omgeving! We weten niet waar eerst te kijken en Lore maakt al goed veel foto’s. Eenmaal aangekomen gaat de boot op een trailer en dan wordt deze met de tractor eruit gehaald. Met de tractor nog 5min rijden en dan komen we aan op onze bestemming, “On the Track Lodge”. Dit is een hotel waar wandelaars of mountainbikers kunnen overnachten tijdens hun trip. Een prachtige locatie en ook een prachtige lodge. Twee kamers zijn zelfs in een trein die speciaal voor deze lodge naar hier is gehaald. We worden goed onthaald door ons ‘gastgezin’. Helen en Arthur zijn de ouders, de kinderen zijn Nick, Meagan, Emma en Art (17, 15, 14, 11 jaar oud). Er zijn ook veel dieren aanwezig: drie honden, één kat, één paard, drie koeien, twintig schapen, twee geiten en tien kippen. We krijgen eerst een rondleiding rond hun domein en dan gaan we samen eten.

De komende twee weken werken we bij hun op de lodge. Onze taken zijn heel verschillend: wassen van zonnepanelen, schrobben van de trappen, schoonmaken van de goten en daken, picknicktafel lakken, onkruid plukken, bedden opmaken en kamers schoonmaken, gravel bijgooien op de paden,… Aan werk geen gebrek hier!

Gelukkig hebben we in deze twee weken ook echt leuke activiteiten gedaan. We zijn eenmaal met de vier kinderen gaan vissen met hun boot. Geen vis gevangen, maar onderweg wel honderden dolfijnen tegengekomen. Er waren ook veel dolfijnen die meezwommen met de boot, echt geweldig om te zien! Één dag zijn we met ons twee ook een gedeelte van de wandeling gaan doen. Ze hadden ons met de boot afgezet aan het begin van de wandeling en zo waren we terug gaan wandelen naar de lodge. Een andere dag hadden we een pizzamiddag gehad met het gezin. Ze hebben hier nog een echte pizzaoven op hout en dit was echt leuk om zo te koken. Ook zéér lekkere pizza’s, met dank aan Nick en Meagan.
We hebben ook eenmaal de schapen moeten veranderen van weide. Samen met heel het gezin achter schapen aan lopen die toch maar kiezen welke kant ze uitgaan, het was een grappig zicht. Zeker als je weet dat dit in de gietende regen was en er overal diepe plassen waren. Er waren trouwens al verschillende schapen die gelammerd hadden en één lammetje moest met de papfles gevoerd worden. Natuurlijk was dit ook een taakje dat Lore met veel plezier had gedaan!

Martijn is zelfs drie keer mee gaan jagen met de oudste zoon. Een paar wilde geiten en een wild varken was de buit. Vooral van het varken was Nick tevreden, omdat er al paar lammetjes van de schapen werden opgegeten door wilde varkens.
Het vreemde voor ons was wel dat we zelf niets konden kopen om te eten of drinken. We moesten dus elke dag eten/drinken wat de pot schaft. Vooral Martijn had het hier (natuurlijk) wel af en toe moeilijk mee. Gelukkig vroeg de familie ook aan Martijn wat hij graag had en hadden ze twee keer lasagne voor ons gekookt. Ook konden we niet zelf kiezen wanneer we een biertje/wijntje dronken, omdat we enkel iets dronken wanneer de ouders iets dronken.

Nog even praktische info: eenmaal per week komt hier de post langs per boot. Op deze boot kunnen toeristen ook een ticket boeken, zodat ze heel de regio kunnen zien. Wanneer de postboot komt (dinsdag om 11u) gaan we ook met zen allen de post uithalen, inclusief de drie honden. De honden weten goed genoeg dat ze van de postbodes een snoepje krijgen, dus ze gaan altijd mee. De postboot komt altijd aan op de pier, een 800m wandelen van onze lodge. Echt een leuke activiteit met de heel bende, de post uithalen!

Na 2,5 week hier gewerkt te hebben, reizen we weer verder. We rijden snel door naar Abel Tasman National Park. Ze voorspellen een paar dagen goed weer en hier gaan we gretig gebruik van maken. We gaan immers de Abel Tasman Walk doen. Een wandeling van 64km. We doen inkopen voor onze trip en de volgende ochtend vertrekken we. Allebei gewapend met een grote, zware rugzak en we kunnen er tegenaan. We wandelen de eerste dag 15km en zetten ons tentje op in het bos. De nacht is nog zeer koud, maar al bij al slapen we niet slecht. De volgende dag wandelen we 20,5km naar Awaroa. Hier kunnen we niet verder, omdat we moeten wachten op ‘low tide’ om een baai over te steken. De ochtend erna staan we op om 6u, zodat we om 7u ’s morgens de baai kunnen oversteken. Het is nu low tide, maar toch moeten onze schoenen uit en worden we nat tot juist boven onze knieën. Zeer koud om de ochtend mee te beginnen. Gelukkig wordt het de rest van de dag mooi weer en kunnen we paar keer relaxen aan het strand. We wandelen vandaag maar 14km en komen vroeg aan op onze slaapplaats aan het strand. Hier kunnen we eindelijk een vuurtje stoken vanavond en samen met Josh, de enige andere campinggast, sprokkelen we in de namiddag wat hout. Wanneer we aan ons avondeten beginnen, worden we tot driemaal toe verrast door een bezoek van dolfijnen. Ze komen zelfs tot zeer dicht aan het strand, wat een geluk voor ons! Ook een zeehond komt ons nog tweemaal bezoeken. Kortom, een topdag vandaag! Zeker ook omdat ons vuurtje in de avond eindelijk de warmte geeft die we ’s avonds nodig hadden!

De laatste wandeldag worden we weer wakker met een passage van dolfijnen. Mooi om te zien, samen met zonsopgang! We doen vandaag nog 14km (met veel bergop) en om 14u30 worden we opgepikt door een watertaxi. Dit was de eerste maal dat we een meerdaagse wandeling hadden gedaan, maar het was ons echt heel hard meegevallen! Zeker ook omdat we overdag supermooi weer hadden!

Wwoofing in New Zealand

We’re back in New Zealand and the first day it’s beautiful weather. We enjoy the beautiful day and do a walk of 18 km’s in Akaroa (Banks Peninsula). The views are overwhelming and this you will see on the pictures.
The next day we have to do some tasks. Lore has to go to the hairdresser, we have to do laundry, we have to expend our registration from our car and we have to go to extend our Warrant of Fitness of the car. The first three tasks go perfectly, but the last one doesn’t. To extend our WOF, we have to go to a local garage. You can guess it, the local garage fails our car and says that we have to do repairs for 1000 dollars. We doesn’t trust this garage, so we go to another one. This one only says that we have to change a break pad, so it only cost us 200 dollars instead of 1000 dollars.

Tonight we go to a friend of Frank, Inge. Inge moved 11 years ago from Belgium to New Zealand and started a family here. We stayed one night with them and it was a very nice night with them. Of course we also called Frank to make him jealous.
We drive further to the north of the South Island. We’re going to do wwoofing with a family in the Marlborough Sounds. This of working for accommodation and food, but without getting paid. On the way to the north, we still do some exhausting walks and on one walk we end up at a waterfall with playing sealpups. When we walk next to the river, we also see other sealpups going to the waterfall. Very nice to see. We also do some winetastings around Marlborough, what especially  Lore loves!

Now we go further to our workplace. You can only walk 12 or 15km to the lodge where we go working or you can go with a 40min boat trip. We meet up with the family in the harbor of Havelock. When they arrive, they just did groceries and we have to carry everything in the boat. A lot of groceries, because they only go once a week and they are with 6 people (two adults and 4 kids). Also our backpacks in the boat and then we leave to their place. On the way to there, we can enjoy the views. Such a lovely boat trip to the lodge! Lore takes already lots of pictures. Once arrived at their lodge, we have to park the boat on a trailer and then with the tractor we still have to drive 5 minutes to their lodge. It’s calles “on the track” lodge, a small hotel where walkers and mountainbikers can stay the night during their trip. It’s a beautiful location and a beautiful lodge! Two rooms are even in a train, that they put here especially for the lodge. We have a warm welcome of our ‘host family’. Helen and Arthur are the parents and they have four kids: Nick, Meagen, Emma and Art (17, 15,13 and 11 years old). There are also lots of animals on their lodge: three dogs, one cat, one horse, three cows, twenty sheep, two goats and ten chickens.

The next two weeks we work here on the lodge. We do lots of tasks here: washing the solar panels, cleaning the stairs, cleaning the rooms for the guests and the communal kitchen, cleaning the roofs and the gutters, weeding the garden, painting the picknick table, adding gravel on the paths, … There is no shortage of work here!

Luckily we also do fun stuff in these two weeks! Once we went with the children and the boat fishing, but we didn’t caught a fish. The good thing was, that we saw hundreds of dolphins on our way! Very cool to see and there were also lots of dolphins swimming with our boat! We also went one day doing the walk from the beginning to the lodge. The family dropped us off with the boat on the beginning and we walked back. On another day we had a pizza day with the family. They have a real wood fired pizza oven and this was really nice to cook like this. Very good pizza, special thanks to Meagan and Nick!

Once we also had to change the sheep to another paddock. Together with the whole family we had to run after the sheep and they went everywhere, except the good direction. Very fun to do, especially if you know that it was raining really hard and there were big puddles of water everywhere! Another task what Lore loved was giving a lamb milk with a nursing bottle.

Martijn also went 3 times hunting with Nick, the oldest son. A couple of wild goats and a wild pig where the catch. Nick was very proud he could shot the pig because that pig already ate 2 lambs. The strange thing during the woofing period was that we could not buy food ourselves. We had to eat what was made by one of the kids. Off course it wasn’t  always that easy for Martijn but they asked often if he liked the food they were going to make.  Especially for Martijn we had twice lasagna and a pizza day! Besides this, we are often in the mood for a glass wine and beer but we only drunk it when the parents where drinking a glass.

Some practical info: once a week the mail boat will pass here. Tourists can also join the mail boat and discover the whole region. The mail boat for the family and 2 neighbors will pass weekly on Tuesday at 11h at the jetty. We first have to walk like 800m and take the mail bag with us. The dogs coming with us as they know they will get a cookie from the captain. Very funny to experience this.

After 2,5 week of working, we will travel further again! Our first stop will be at the Abel Tasman NP. They forecast really good weather the coming week so we will use it to do our multiple day hike! A walk of 64km through the NP. First some preparations like checking the tides, booking our camp spots, buying our food and making our backpack. The result will be a heavy backpack we have to take with us! The first day we are walking 15km and pitching our tent in the forest near the bay. During the night it is still very cold but we had a better night rest than expected. The next day it will be 20,5km to Awaroa. Here we have to stay the night as we can only pass this bay with low tide and at the moment it was high tide. As low tide is at 7h00 am the next day, we have to get up really early to cross the bay. Although we are perfect at low tide, we do had to take off our shoes and got wet until our knees! Ice cold the water but luckily again a beautiful day with blue sky and sunshine! Today will be a relaxed day of only 14km. We can enjoy of some relaxed moments at beaches and will arrive early at our last campsite ‘Mutton Cove’.  Perfect place to enjoy! Josh also joined us during the walk and will stay with us. With the 3 of us we will have a private camp site tonight! As we are allowed to make fire in the fire holes we are searching for some wood. In the afternoon we got 3 times a very lucky surprise of big pods of dolphins passing by! Wauww what an amazing experience, especially that the dolphins came really close to the beach and they were having fun in catching fish! Afterwards we can also spot a seal who is passing by twice! A very great day as also our fire is working! We could enjoy the whole evening of our fire who is giving us lots of warmness!

The next morning we got spoiled by seeing another pod of dolphins passing by! Very special to see together with a perfect sunrise! Today we will walk the last 14km of our trip. It will be a very heavy day as we have to climb until 375m high with our backpack! At 14h30 we got picked up by the water taxi to go back to our lovely car Nigel. It was our first multiple day hike and off course thanks to the beautiful weather it was an amazing experience !!