Eindelijk, de vrijheid is er weer!

28 juni 2016 - Dargaville, Nieuw-Zeeland

We gaan onze laatste werkweek tegemoet! Eindelijk, nog maar één week werken en het zit erop voor ons. Helaas begint de week voor Martijn direct met een domper. Na twee uren werken op maandagochtend krijgt hij een verschot in zijn rug. We hadden dit veel eerder al verwacht, maar zeker niet nu de laatste week. Voor hem zit het werk er dus al direct op. Hij kan niets meer doen, zelfs niet eens meer normaal rechtstaan. Hij gaat naar de auto en voor hem is het (vooral de eerste dagen) platte rust. Lore blijft wel nog werken tot en met vrijdag. Martijn zorgt wel, zoals het een huisman betaamt, dat het eten klaar is als Lore terug thuis komt. Ook de was en de plas wordt gedaan, zodat we dit niet meer in het weekend moeten doen. Eenmaal vrijdag, komt Lore thuis met de grootste glimlach ter wereld. Het zit erop! Het kiwipakhuis zien we nooit meer terug, eindelijk! Dit wordt gevierd met een fles cava en een fles duvel, dit hebben we wel verdiend!

De volgende ochtend verlaten we onze ‘Community Village’. We maken nog wat roepen en tieren mee van onze ‘dorpsgenoten’ en ook de politie moest nog tussenbeide komen, maar ook deze wereld kunnen we nu achter ons laten. We vertrekken ’s morgens en gaan naar Goat Island. Dit is een klein eilandje, 300m voor de kust van Leigh. Hier is een zeer mooie snorkelplek. Omdat het ondertussen al winter bij ons is, kunnen we niet snorkelen zonder een heel dik wetsuit. We snorkelen ongeveer een uur en dan moeten we eruit, omwille van de ijskoude handen en voeten. We hebben wel verschillende mooie vissen gezien en verschillende grote roggen. Het was dus de moeite voor ons! We rijden verder naar ons eerste gratis slaapplek, recht aan het strand. Dit nodigt Martijn uit om nogmaals te vissen. Hij slaagt erin om een vis te vangen, weliswaar te klein, zodat we deze moeten teruggooien. Midden in de nacht (1u om precies te zijn) staan we weer op om België-Ierland te zien. Gelukkig laten ze ons niet in de steek!

We rijden nu verder richting het noorden van Nieuw-Zeeland. Een eerste stop is Mangawhai. Hier doen we een mooie kustwandeling, met zelfs verschillende geocaches onderweg. Na de wandeling trakteren we ons op fish&chips die we lekker opeten aan het strand. Ook deze avond slapen we weer ergens aan het strand, weer op een gratis locatie. De dag erna rijden we verder naar Whangarei. Eerst komen we nog aan de grotten van Waipu. Een mooie grot, waar we gedeeltelijk door een riviertje moeten wandelen, maar wel beloond worden met veel gloeiwormen in de grot. Mooi zicht en weer een mooie wandeling. Eenmaal aangekomen in Whangarei gaan we zwemmen en in de sauna vanwege het slechte weer. Erna rijden we naar onze slaapplaats en hier vertrekken ook veel wandelingen. Omdat hier in deze buurt ook de kiwivogels zijn (en deze enkel ’s nachts te zien zijn), gaan we op pad met onze zaklampen. Na een wandeling van anderhalf uur in het donker geven we het echter op, geen kiwivogel te bespeuren. We hoorden er wel verschillenden, maar zij waren beter in verstoppertje spelen.

De dag erna doen we twee wandelingen naar twee heuvels. Telkens beginnen op zeeniveau en de twee heuvels zijn 409m en 479m hoog. Toch telkens stevige wandelingen dus. We worden wel steeds beloond met een heel mooi uitzicht. Vooral de tweede berg was indrukwekkend, al was het maar dat voor het laatste gedeelte we over een rots moesten klimmen. Dit duurde voor Lore heel lang eerdat ze dit durfde, vooral omdat er nogal veel wind stond. Achteraf was ze wel zeer blij dat ze mee was geklommen, want het uitzicht was zeker de moeite!

En nu is het weer voetbaltijd! We staan weer vroeg op en zien de Belgen hun match winnen tegen Zweden. Hierna een stevig ontbijtje en we rijden weer wat verder naar het noorden. We stoppen in Paihia en hier gaat Lore een toer lopen en Martijn gaat (weer zonder resultaat) vissen. Nadat Lore een koude douche op het strand heeft genomen rijden we verder naar watervallen in de buurt. Dit is een snelle stop voor ons en we rijden door naar het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland, Cape Reinga. Hier eten we lunch en genieten we weer van een prachtig uitzicht. Vandaag hebben we ook geluk met het weer. Zalig zonnetje en niet teveel wind. We proberen ook nog een vis te vangen, maar weeral zonder resultaat.

De ochtend erna begint vrij droog. Het heeft heel de nacht geregend, dus we profiteren nu snel van de droge ochtend. We rijden naar de grootste zandduinen in Nieuw-Zeeland. Zeer indrukwekkend. Onze rit gaat nu terug richting het zuiden. We gaan nog naar een paar strandjes, maar het weer was vandaag echt niet goed. ’s Anderendaags beginnen we de dag met een warm bad. We zijn immers aangekomen aan de Ngawha Springs. Dit zijn geothermische baden, waar het water vanuit de grond komt. De baden hebben verschillende temperaturen tussen de 34-51°. Het water ziet er zeer donker uit en het stinkt er naar de rotte eieren, maar we besluiten om toch een plons te nemen. Het valt ons geweldig goed mee. Zalige temperaturen en de zon komt zelfs even tevoorschijn. We gaan erna naar het Kauribos, dit zijn de op één na grootste bomen ter wereld. Er staan een paar indrukwekkende bomen tussen! Helaas zijn vele van deze bomen al gesneuveld, omdat deze vroeger gebruikt werden om kano’s te maken voor de maori’s en ook veel gebruikt waren door de westerlingen om meubels te maken. Nu is het verboden om deze bomen nog om te hakken, waardoor de meubels van deze kauribomen zeer duur zijn. We komen in een café terecht waar ze nog verschillende meubels verkopen. Een koffietafel van 4500 dollar, een eettafel van 16000 dollar, ze kennen hun prijzen hier wel!! Deze avond slapen we voor het eerst nog eens in een caravanpark. De reden waarom we deze hadden gekozen was zeer simpel: ze hadden skysports! Hierdoor konden we de match van België-Hongarije zien. We vonden het zalig om de Belgen ’s morgens zo te zien winnen!!

Freedom at last!!

We’re working our last week in the packhouse. Finally, only one more week! Unfortunately the week starts bad for Martijn. He hurts his back with lifting and is not able to work anymore. Lore stays on working the last week while Martijn has to rest and lay down. He makes sure that diner is ready each time Lore comes home from work. Also he does the laundry, so we don’t have to do that in the weekend anymore. On Friday, Lore comes home with the biggest smile in the world. Work is done! We will never see the kiwipackhouse again and we’re very glad! We celebrate it with a bottle of sparkling wine and duvel.

The next morning we leave the ‘community village’. We witness the last shouting and screaming of a few people and see that the police has to come to the village again. We’re also glad we can leave this world behind us. We leave in the morning and are going to Goat Island. This is a small island, 300m before the shore of Leigh. It’s the best snorkeling spot in New Zealand. Because it’s already winter here, we can’t snorkel without a wetsuit. We snorkel for around an hour, but then we have to go out of the water because our feet and hands are freezing! We saw some beautiful fish and also some stingrays. We drive further to our first free camping spot, right on the beach. This invites Martijn to fish again. He can catch one small fish, that we have to throw back in the sea because it’s too small to eat. During the night we get up to see Belgium-Ireland. We win with 3-0 so it was worth it to get up.

We now drive further to the north of New Zealand. Our first stop is Mangawhai. We make a beautiful coastal walk and even do some geocaches along the way. After the walk we buy ourselves some fish&chips and eat it on the beach. Also this night we sleep somewhere on the beach. The next day we drive further to Whangarei. First we arrive at the caves of Waipu. A nice cave, where we see a lot of glowworms. A nice view and a nice walk for us. Once arrived in Whangarei we decide to go swimming and going to the sauna. It’s very bad weather, so we’re not going to walk today. After this we drive further to our campingspot. A lot of walks start from here and there are also kiwibirds close by.

At night we will do a walk in the hope we can spot some kiwi birds. You can only find them at night and apparently in this neighborhood the chances are 30% to see them. After walking 1 hour and a half, we give up, unfortunately no kiwi bird to see. We heard few of them but they were better in playing hide and see.

The day after, we decide to do 2 walks to 2 hills, one of 409m and the other one of 479m high. Very tough but every time we got surprised by stunning 360° views! Especially the 2nd mountain was very impressive, for sure the last steep part for which we had to climb a part on the rock itself. It took a while before Lore dared to go until the top as there was lots of wind. Afterwards she was very glad she made it to enjoy of this amazing view.

Right know it is again soccer time! We get a wake very early and can celebrate the game against Sweden with a good breakfast instead of beers as usual. We are heading further to the North and are making a stop in Paihia. Lore will go for a run and Martijn will fish on the rocks ( again without catching a fish). Lore first takes a cold shower on the beach and then we continue driving to the waterfalls in the neighborhood. A short stop finally as we decided to go further to the most northern point of New Zealand, Cape Reinga. Here we are enjoying of a lovely lunch with an amazing view above the lighthouse and both Oceans! Later on today we will try again to catch a fish, again without any result. The good thing is that the weather is very sunny today  to enjoy 100% of the location!

The morning after started dry after raining the entire night. We get a wake early and are heading towards the biggest sand-dunes of New Zealand! Very impressive! From now on we are going back to the south. We will pass by the Ngawha Springs, geothermical pools, from where the water is coming directly from under the ground. The temperatures vary between 34 and 51 degrades. The water is very dark and has his own smell like rotten eggs. But we do decide to go inside and it was a very good decision! So lovely temperatures and the sun even comes to say hello. In the afternoon we will visit the Kauri Forest, the 2nd largest trees in the world. You will find some impressive once over there. Unfortunately lots of them where used to build Canoe’s for the Maori’s or used through the Wester people to make furniture of it. These days it is illegal to cut these trees for which the furniture at the moment really expensive is. We visit a café where they still sell some furniture: a coffee table of 4500 dollar, a dining table of 16000 dollar, they know there prices here ;) ! This night we sleep for the first time in a caravanpark during our travels. The reason is very simple, they have skysports! Now we can see the game in the morning against Hungary. We were very glad that we could see this live on tv!!