Alice Springs - Darwin

15 juni 2013 - Darwin, Australië

Na een rit van alweer 304km zijn we aangekomen in Kings Canyon. We kunnen hier één wandeling maken van 7,2km. Dit is echt wel de moeite, omdat we precies op een andere planeet rondwandelen. We besluiten om de dag erna terug te rijden naar Uluru, omdat het weer iets beter is. Het regent niet meer en ze voorspellen een mooie zomerse dag met rustige wind. Daar terug aangekomen slapen we weer op dezelfde camping. We spelen echter vals en betalen hier niet, maar zetten ons gewoon op een plaats wanneer het al donker is.

De volgende dag staan we op om 6u om de zonsopgang te zien. Gedeeltelijk gelukt, omdat er net aan die kant wolken waren. Om 8u staan we al klaar om de wandeling op de Uluru te doen, maar deze is gesloten. Het waait nog te hard. Lore gaat ondertussen lopen, terwijl Martijn wacht tot de wandeling open gaat. Om 10u blijft de wandeling gesloten, weer teveel wind. We wachten nog tot 12u en als het dan gesloten is, dan rijden we terug. Gelukkig is om 12u de wandeling toch open. We wandelen tot aan de top van de Uluru en dit is toch wel een hele zware beklimming. Heel erg stijl en er is zelfs een ketting om u te helpen. Eenmaal boven kunnen we genieten van een mooi uitzicht. De wandeling terug naar beneden gaat wat trager bij Lore. Immens stijl en sommige stukken worden op haar kont voortgezet. Ze is zeker niet de enige die zo naar onder gaat.

We rijden terug naar Alice Springs, weer een rit van 450km. Hier doen we een paar inkopen en we gaan nog een wandeling doen in West Macdonnell Range National Park. We moeten eerst twee kilometer rijden op een hele slechte weg, maar komen toch op ons slaapplaats aan. We vallen hier in slaap op het geluid van huilende dingo’s (wilde honden) die vlakbij de camping ronddwalen. De volgende ochtend merken we dat etensresten langs onze auto verdwenen zijn, dus de dingo’s waren heel erg dichtbij.

Vervolgens rijden we door richting Darwin, hier vertrekt zondag onze vlucht naar Bali. De eerste dag rijden we 800km en stoppen we op een parkeerplaats langs de weg. Deze staat echter stampvol met caravans en campervans. We stonden zelfs bijna terug op de weg. Martijn is aan iemand gaan vragen als hij de auto kon zetten tussen twee caravans die een beetje verder uit elkaar stonden. Dit mocht en nu stonden we toch iets veiliger. Die avond hebben we ook met die mannen wat gedronken en gelachen. Twee van de vier mannen hadden zelfgemaakte rum bij en Martijn kreeg twee glazen pure rum. Straffe boel, maar niet slecht. De volgende ochtend was de kleffe bek toch weer een feit. De avond daarvoor had Lore trouwens net voor het einde van onze rit moeten blazen bij de politie. We hadden voor de tweede keer een controle gehad.

De volgende dag  reden we 350km naar Mataranka, een plaats met hotsprings. Dit waren twee rivieren die een natuurlijke temperatuur hadden van ongeveer 34 graden. Zalig om hier even te ontspannen. Gelukkig waren er op deze plaatsen geen krokodillen, want daarvoor moeten we nu ook weer meer en meer oppassen. De dag later komen we aan in Katherine, geboortestad (dorp) van Cadel Evans. Hier maken we een 8km lange wandeling naar een heel mooie waterval met een meer eronder. Hier konden we ook zwemmen, maar ver durfde we toch niet te gaan. Zoetwaterkrokodillen konden hier immers zitten. Deze zijn niet gevaarlijk, maar het geeft u toch geen extra reden om lang in het water te blijven. We rijden weer verder en stoppen op een plaats 30km voor Darwin. Hier blijven we één nacht en morgen vertrekken we naar de luchthaven, op naar Bali!!

After a ride of another 304km, we arrive at Kings Canyon. We will do a walk of 7.2km. So amazing, it is just like we are walking on another planet. The day after, we decided to head back to Uluru, as the weather will be better! The weather forecast for the next days are calm sunny days. Once arrived, we will sleep in the same caravan park.  This time we will sheet a little bit by not paying our spot (as fuel and campsites are way too expensive here) and we just camp on a site when it is dark.

The next morning we get up at 6h to enjoy the sunrise at Uluru. Almost succeeded because just in the eastern part we could see some clouds. But perfect morning anyway! At 8h we are ready to climb finally Uluru. Unfortunately it is still closed as there is too much wind. So in meanwhile Lore will go for a run around Uluru and Martijn is having a talk with the ranger for the weather predictions. At 10h it is still closed, so we decided to take a shower and have already lunch. Around 12h we are heading back to the climb and yes this time it is open! We start our climb and it is way harder than we expected, very steep.  Luckily we have a chain to hold ourselves while climbing. Once we are at the summit we can enjoy of an incredible view! This walk we really couldn’t miss! At the point for going down, Lore takes more care. It is incredibly steep and some parts Lore will sit down to descend Uluru. She is certainly not the only one who goes down like this.

It is time to go back to Alice Springs, 450km. We will do some shopping and afterwards we are driving further to the West MacDonnell Range National Park for doing the last walks in the Red Centre. In the evening we have to drive 1st on a very bad unsealed road. Once we arrived on our camping spot we see that same cars made it as well. Here we will fall as sleep on the noise of the howling dingo’s (Wild Dogs) who are living in the National Park. The next morning we even recognise that the leftovers are gone. So the dingo’s must have come very close.

Our road trip continues in direction to Darwin! We have to be here on Sunday as our flight to Bali leaves from here. The first day we drive a long 800km and will bring the night through on the rest area. Surprisingly, this rest area is almost completely full with other vans and caravans. We almost have to pull over next to the road. Luckily Martijn could talk into 2 guys for parking our van next to theirs (as our van is really small compared to the professional vans of the Australians). As it was again a nice and warm evening (we are back closer the northern parts of Australia) we had some drinks with those guys. 2 of the 4 guys made even their own rum which Martijn could taste off course. 2 glasses of pure rum, strong but not bad that helps for a good night rest! The evening before we also got pulled over by the police for an alcohol test, second time this trip.

The next day we drive further to Mataranka, 350km. This is a place with hot springs. This were in fact 2 rivers which have a natural water temperature of 34°C. Lovely place to relax after driving already so many cases! Luckily there were no crocodiles because from now on we have to pay attention again! A day later we arrive in Katherine, birthplace of Cadel Evans. We will make a long walk of 8km to a beautiful waterfall with a small lake! You could as well swim here but we didn’t dare to go that far. There was always a possibility to meet some fresh water crocodiles! They are not dangerous but anyway you don’t feel yourself that save in the waters. Afterwards we continue further to a place 30km before Darwin. Just one more day here and tomorrow “Bali here we come”.